Fråga i kyrkomötet

av Gösta Äng
om dop- och vigselclearing

Till Centralstyrelsen

När dop och vigsel skall ske är den gamla sockenkyrkan en kär mötesplats även för utflyttade församlingsbor.

I text från kyrkligt håll har det framgått att en vigsel eller dopakt bör vara utan kostnad för medlem i Svenska kyrkan, var akten än sker.

Som förhållandet är i dag, att när förrättningsförsamlingen åsamkas kostnader för dop och vigselakt och den gästande utbons närvarande församling ej är ansluten i clearingen, debiteras den gästande, ofta utflyttad församlingsbo, för den kyrkliga handlingen.

Om alla församlingar och pastorat anmälde sig till clearingförfarandet vore detta problem ur världen.

Allt fler begär utträde ur Svenska kyrkan av den anledningen.

Tänk lite själva, att betala 5 000 kronor och kanske mer i kyrkoskatt varje år i sin nuvarande församling och ändå bli debiterad 1 100-1 200 kronor för ett dop eller vigselakt i sin gamla hemförsamling, är det vettigt och kyrkligt?

Vilken åtgärd avser Centralstyrelsen och kyrkomötet att vidta för att undanröja detta problem så snabbt som möjligt, innan ännu fler begär utträde ur Svenska kyrkan av denna orsak?

Gösta Äng