Fråga i kyrkomötet

av Gösta Äng
om Svenska kyrkan som folkkyrka

Till Centralstyrelsen

Nästan alla svenskar söker sig till kyrkan i olika skeden av livet. Inte minst i krissituationer. Svenska kyrkan är idag en folkkyrka, öppen för alla, såväl troende som sökare och tvivlare, tillgänglig för alla i alla delar av landet. En sådan kyrka har vi nu haft i många år, med en demokratisk karaktär som gett alla medborgare rätt att ta del av och i kyrkans verksamhet.

Sambandet mellan kyrkan och staten har varit ett stort stöd för församlingsarbetet.

Fråga 1

Hur kommer den öppna folkkyrkan att behålla sin karaktär som en kyrka för alla efter år 2000?

Entusiasterna för kyrkans ändrade relationer efter år 2000 har menat att när staten inte längre finns med i bilden, kommer ett större antal ideellt arbetande församlingsbor med i bilden för att stötta det kyrkliga församlingsarbetet. Det hoppas jag också ska inträffa.

Fråga 2

Varifrån kommer de människorna?

Gösta Äng