Fråga i kyrkomötet

av Gösta Äng
om kyrkomötets framtida sammanträdesort

Till Centralstyrelsen

Kyrkomötet har på senare år avhållits i riksdagshuset i Stockholm och i Sigtuna.

Riksdagshuset är passande för kommunikationerna för alla mötesledamöter, samt för kyrkomötets arbetssätt. Att avhålla kyrkomötet i Sigtuna är ju ett bra sätt att utnyttja kyrkans lokaliteter.

1996-97 är Sigtuna kyrkomötesort, sedan har Uppsala nämnts som rätt plats för kyrkomötets avhållande.

Intressant vore att höra kyrkomötets syn på placeringsort. T ex att förlägga kyrkomötet växelvis i våra större städer ute i landet.

Fördelen med placering ute i landet vore då ett ypperligt tillfälle för kyrkan att marknadsföra sig och verkligen komma i blickpunkten i det stift som gästas det året. Nackdelen vore naturligtvis årliga förflyttningar för servicepersonalen som omger kyrkomötet.

I Sigtuna är kyrkomötet kanske en vanlig företeelse och i Stockholm och Uppsala förändras inte stadsbilden så mycket av att kyrkomötet avhålles där.

Jag vill fråga Centralstyrelsen eller kyrkomötets presidium hur planeringen för kyrkomötesort efter år 1997 föreligger, och samtidigt få höra inställningen till att förlägga kyrkomötet på andra platser ute i landet.

Gösta Äng