Fråga i kyrkomötet
KFråga 1996:1

av Ethel Florén-Winther
om bättre arbetsmiljö för kvinnliga präster

Till Centralstyrelsen

Undertecknad vill ställa en enkel fråga angående de kvinnliga prästernas svåra arbetssituation i speciellt några av våra stift.

Sedan år 1960 är genom lag beslutat att också kvinnor kan vara präster i Svenska kyrkan. Alla som arbetar inom kyrkan som anställda eller i ledande befattning bör ju vara medvetna om hur man uppträder gentemot medarbetare - män som kvinnor - på olika nivåer. Då det nu inte fungerar när det gäller kvinnliga präster, anser jag att man från ledande håll inom kyrkan måste uppmärksamma det och rätta till missförhållandena. Kvinnliga präster har, liksom manliga, rätt till en god arbetsmiljö och skall inte behöva starta egna organisationer för att slå vakt om sitt eget yrke och dess möjligheter för att kunna arbeta i landets församlingar.

Vilka insatser gör Centralstyrelsen?

Ethel Florén-Winther