Luleå 950617. SAMERNA FÅR ETT EGET

RÅD I SVENSKA KYRKAN?

Från den första januari 1996 ska det inrättas ett Svenska kyrkans samiska råd. Det före- slår den arbetsgrupp inom Svenska kyrkan som idag, lördag, överlämnar utredningen Svenska kyrkans samiska råd till ärkebiskop Gunnar Weman.

Bakgrunden till utredningen är bland annat 1993 års kyrkomöte, vilket uttalade ett mycket kraftigt stöd för den svenska urbefolkningen - samerna. Svenska kyrkans centralstyrelse tillsatte den grupp som nu avlämnar rapporten Svenska kyrkans samiska råd. Centralstyrelsen har för avsikt att skicka utredningen på remiss för att längre fram i år kunna fatta beslut om ett eventuellt inrättande av ett Svenska kyrkans samiska råd.

Utredningen som har letts av biskopen i Luleå stift, Rune Backlund föreslår bland annat att följande arbetsuppgifter ska läggas på rådet:

* Att bevaka frågor rörande samernas rättsliga förhållande i kyrka och samhälle, främst sådana som berör samernas likaberättigande inom Svenska kyrkan, något som också bör ske i ett internationellt och ekumeniskt perspektiv.

* Att vara remissorgan vid behandling av samefrågor på riks- och stiftsnivå inom Svenska kyrkan.

* Att främja den samiska kulturens egenart och dess uttryck i kyrkolivet och därvid särskilt uppmärksamma det samiska språkets ställning i gudstjänst- och andaktsliv.

* Att inom ramen för de ekonomiska förutsättningarna , som finns på riks- och stiftsnivå, främja utbildning och rekrytering samt vid behov ta initiativ till inrättande av prästerliga och diakonala tjänster för samebefolkningen.

* Att främja arbetet med önskvärda översättningar av kyrkohandbok, psalmbok och bibel samt utgivning av andaktslitteratur och undervisningsmaterial.

* Att eftersträva bredast möjliga samarbete med berörda organ och verksamhet i övriga Norden och på Kolahalvön i Ryssland.

För ytterligare information kontakta pressekreterare Johan Hasslow 010-666 35 78 eller informationsekreterare Eva Bergman 010-68 68 743.