Utbildningsutskottets betänkande

1995:502

Utbildning av förtroendevalda

Till utskottet har hänvisats följande motioner:

Motion 1995:533 av biskop Karl-Johan Tyrberg, i vilken hemställs

att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse tar fram ett gemensamt förtroendemannautbildningsprogram för hela Svenska kyrkan, något som kan ske som ett uppdrag till ett eller flera stift som har genomfört sådan förtroendemannautbildning som redovisas ovan.

Motion 1995:539 av Elisabeth Engberg, i vilken hemställs

att ombudsmötet hos stiftelsens styrelse begär att en långsiktig kompetens-utvecklingsplan för Svenska kyrkans förtroendevalda utarbetas i enlighet med vad som anförts ovan.

Motionerna

I OMot 1995:533 noteras inledningsvis det utbildningsutbud som Pastoratsförbundet och stiften tillhandahåller. Dessa utbildningar är, sägs det, ofta inriktade på det administrativa eller verksamhetsmässiga området. Samtidigt ställs numera, enligt motionären, större krav på kyrkorådens teologiska kompetens. Detta visar sig bland annat i att flera teologiskt färgade frågor överförts till rådens beslutskompetensområde, varvid nämns distribution av nattvard och antagande av dopprogram för församlingarna.

För att befrämja en ökad teologisk kompetens i kyrkoråden är det, säger motionären, viktigt med en gemensam hållning och ett gemensamt program för utbildningen av förtroendevalda där denna aspekt tillgodoses.

OMot 1995:539 tar fasta på att de kyrkliga förtroendevaldas roll är stadd i förändring. Många församlingar tillägnar sig idag ett målrelaterat arbetssätt. Målsättnings- och prioriteringsfrågor blir allt viktigare. Ett sätt att möta dessa utmaningar vore, säger motionären, en satsning på kompetensutveckling av de förtroendevalda. Motionären efterlyser en långsiktig plan för kompetensutveckling genom vilken utbildningsinsatserna kan samordnas och kyrkans breda kompetens tas till vara.

BAKGRUND

I instruktionen för Svenska kyrkans utbildningsnämnd sägs att nämnden bland annat har till uppdrag: "att utarbeta mål och planer för utbildning av frivilliga medarbetare och förtroendevalda".

Frågan om utbildning av kyrkans förtroendevalda var uppe till behandling vid ombudsmötet 1989. Bland annat berördes frågan i styrelsens för SFRV skrivelse (StSkr.1989:13, om vissa ändringar i stiftelsens organisation, m.m.) där det står att "Utbildningsnämndens uppgift är, utöver det särskilda ansvaret för det pedagogiska utvecklingsarbetet, att få till stånd en helhetssyn på utbildningen för förtroendevalda inom kyrkan." (StSkr. 1989:13, s 69.) Där noteras att även andra nämnder, liksom Svenska kyrkans församlings och pastoratsförbund, är involverade i utbildningen av de förtroendevalda. Det har funnits en risk för att utbildningen inte tillräckligt har satts in i hela kyrkans sammanhang.

I styrelsens för SFRV skrivelse StSkr 1991:11 om ökad samverkan och effektivitet i det rikskyrkliga arbetet nämns att en styrelse- och nämndutbildning skall påbörjas under hösten 1991. I enlighet med detta har en seminarieserie genomförts med riksorganisationens styrelser och nämnder. Utbildningsnämnden kommer under hösten 1995 att publicera ett utbildningsmaterial för förtroendevalda. Materialet baseras på de erfarenheter som vunnits vid denna utbildningssatsning. Tonvikten ligger på styrelsernas och rådens uppdrag att bevaka de strategiska frågorna för arbetet inom respektive ansvarsområde; församling, pastorat, stift eller stiftelse. Materialet skall bidra till att utveckla ett målrelaterat arbetssätt för styrelserna. I StSkr 1991:11 sägs också att den kontinuerliga utbildningen av förtroendevalda i bland annat för verksamheten viktiga teologiska frågor bör förstärkas och att Utbildningsnämnden svarar för att formulera program för en sådan utbildning. Under innevarande verksamhetsår kommer därför nämnden söka samarbete med några stift för att genomföra seminarier för kyrkomötesombud kring dessa frågor.

Utskottet delar den uppfattning som kommer till uttryck i motion 1995:533 att det är viktigt att tillgodose behoven av teologisk utbildning av förtroendevalda. Utskottet anser att en sådan utbildning skall ha målsättningen att skapa medvetenhet om pluraliteten och kontextualiteten i Svenska kyrkans teologi.

Motion 1995:539 betonar vikten av en helhetssyn på Svenska kyrkans arbete, vilket är en uppfattning som utskottet ansluter sig till. Utskottet anser att yrkandet i motion 1995:539 innefattar intentionen och de grundläggande tankarna i motion 1995:533. Därutöver hävdar denna motion att utbildningen bör karaktäriseras av en helhetssyn på Svenska kyrkans arbete, där såväl teologi som ekonomi och kyrkorätt m.m. sätts in i sitt sammanhang, utifrån kyrkans övergripande mål och uppgift.

Utbildningsnämnden bör prioritera arbetet att utforma en sådan långsiktig kompetensutvecklingsplan som motionen nämner. I denna bör ingå exempel på hur en teologisk utbildning för förtroendevalda kan vara utformad. Därvid skall de erfarenheter som gjorts vid utbildningar i olika stift beaktas. Det är viktigt att undvika modeller som kan skapa likriktning och där alla pressas in i samma form. Planen bör ta hänsyn till de skillnader som förekommer i Svenska kyrkan både vad gäller regionala variationer och de olika fromhetsriktningar som finns representerade.

Med hänvisning till det ovan anförda hemställer utskottet

1. beträffande riktlinjer för utbildning av förtroendevalda i Svenska kyrkan

att ombudsmötet avslår motion 1995:533

2. beträffande kompetensutveckling av förtroendevalda

att ombudsmötet bifaller motion 1995:539

Sigtuna den 21 augusti, 1995.

På utbildningsutskottets vägnar

Inga Mårtensson

Mikael Boman

Närvarande: Inga Mårtensson, ordf., Anna-Lena Weberup, Bengt Nilsson, Vanja Björsson, Carl-Henric Grenholm, Ingrid Emanuelson, Göran Wahlström, Solveig Eriksson, MajVis Hultén, Sven Janson, Gunnar Strömbäck, Eva Thuresson, Kerstin Wikman, Lena Petersson, Monica Karlsson.

Biskop Karl-Johan Tyrberg har deltagit i utskottets överläggningar.