Organisationsutskottets betänkande

1995:513

Bättre användning av Lutherhjälpens och SKM:s erfarenheter i invandrararbetet

Till organisationsutskottet har överlämnats OMot 1995:503 av Per Ronquist, vari hemställs

att ombudsmötet begär att styrelsen för SFRV låter utarbeta ett program för hur Lutherhjälpen och SKM på ett effektivt och ändamålsenligt sätt kan utnyttjas när det gäller arbete och verksamhet bland invandrare.

Beträffande motiven till motionen hänvisas till denna.

Ekumenikutskottet har avgett yttrande, bil. I detta framhålls bl.a. att Lutherhjälpens och SKM:s instruktioner i dag inte gör det möjligt för nämnderna att delta i det inhemska invandrararbetet.

Lutherhjälpens verksamhet finansieras i allt väsentligt av insamlade medel för angivna behov. Inte heller SKM har medel anvisade för sådan verksamhet som avses i motionen. På det rikskyrkliga planet är det enligt utskottets mening i första hand Församlingsnämnden som har erfarenhet av sådan verksamhet som anges i motionen.

Det är angeläget att kyrkan engagerar sig i arbetet för att underlätta för invandrare att komma tillrätta i det svenska samhället. Enligt utskottets mening är det främst på det lokala planet som erfarenheterna finns och det är där som kyrkans insatser i första hand bör sättas in för att hjälpa invandrarna. Skäl att föreslå ändring av nämndinstruktionerna föreligger därför inte. Utskottet avstyrker motionen.

Utskottet hemställer

att ombudsmötet avslår OMot 1995:503.

På organisationsutskottets vägnar

Sigtuna den 22 augusti 1995

Birgitta Johansson

Carl Norström

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Inger Krantz, Birgitta Björner, Jan-Erik Forsberg, Börje Henriksson, Iréne Pierazzi, Berit Möllebäck, Bengt Englund, Sten Johansson, Margareta Holmberg, Gudrun Larsén, Kjell Söderberg, Birgitta Reimer, Jan Anders Jansson, Runar Patriksson.

Biskop Henrik Svenungsson och biskop Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar.

Ekumenikutskottets yttrande

1995:504y OEu 1995:504y

om bättre användning av Lutherhjälpens och

SKM:s erfarenheter i invandrararbetet

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Till organisationsutskottet

Till ekumenikutskottet har för yttrande överlämnats OMot 1995:503 om bättre användning av Lutherhjälpens och SKM:s erfarenheter i invandrararbetet.

Utskottet understryker nödvändigheten av att tillvarataga de personliga erfarenheter som Lutherhjälpens och SKM:s medarbetare samlat under arbetet bland människor med olika religioner och kulturer. Församlingsnämnden bör ombedjas att uppmärksamma möjligheten att utnyttja dessa befintliga resurser.

Enligt Lutherhjälpens och SKM:s instruktioner är det i dag inte möjligt för nämnderna att deltaga i inhemskt invandrararbete. På sikt är det dock angeläget att ombudsmötet överväger en ändring av instruktionerna som möjliggör ett ansvarstagande i Sverige.

Sigtuna 18 augusti 1995

Eskil Jinnegård

Eva Carlestål

Närvarande: Eskil Jinnegård ordförande, Margarethe Isberg, Rolf Forslin, Monica Reichenberg Carlström, Olof Lönneborg, Maja Larsson, Allis Olsson, Ingemar Söderström, Evy Jonsson, Christina Hjertén, Göran Östling, Johan Lothigius, Britta Olinder, Martin Wihlborg, Bengt Callermo.

Biskop Jonas Jonson har deltagit i utskottets överlägggningar.