Organisationsutskottets betänkande

1995:512

Till utskottet har för beredning hänvisats Svenska kyrkans nämnds för internationell diakoni/Lutherhjälpen verksamhetsberättelse för år 1994. (StSkr 1995:508)

Yttranden

Yttranden har inhämtats från ekumenikutskottet (bilaga 1).

Utskottet har vid sin genomgång av skrivelsen inte funnit något som påkallar särskilt uttalande från ombudsmötets sida.

Utskottet hemställer

att ombudsmötet lägger Svenska kyrkans nämnds för internationell diakoni/Lutherhjälpen verksamhetsberättelse för år 1994. (StSkr 1995:508) med godkännande till handlingarna.

Sigtuna den 22 augusti 1995

På organisationsutskottets vägnar

Birgitta Johansson

Georg Andrén

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Inger Krantz, Iréne Pierazzi, Birgitta Björner,Jan-Erik Forsberg, Börje Henriksson, Berit Möllebäck, Bengt Englund, Sten Johansson, Margareta Holmberg, Gudrun Larsén, Kjell Söderberg, Birgitta Reimer, Jan Anders Jansson, Runar Patriksson.

Biskop Henrik Svenungsson och biskop Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar.

Ekumenikutskottets yttrande Bilaga 1

1995:501y OEu 1995:501y

Svenska kyrkans nämnds för internationell diakoni/

Lutherhjälpen verksamhetsberättelse för år 1994

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Till organisationsutskottet

Till ekumenikutskottet har för yttrande överlämnats StSkr 1995:508 om Svenska kyrkans nämnds för internationell diakoni/Lutherhjälpen verksamhetsberättelse för år 1994.

Utskottet har vid behandlingen av skrivelsen inhämtat muntlig information från direktor Margaretha Ringström, styrelseordförande biskop Tord Harlin samt ekonomichef Lars Strandell.

Utskottet har med uppskattning tagit del av Lutherhjälpens verksamhetsberättelse.

Med glädje noterar utskottet det ökade samarbetet mellan Lutherhjälpen och SKM. Utskottet konstaterar med tillfredsställelse att inom ramen för detta samarbete fortsätter arbetet med den fråga som behandlades av utskottet i betänkande OEu1994:505 om ett uttalande om bojkott av Nestlé. Vidare önskar utskottet peka på att samarbetet också inrymmer t.ex. ett gemensamt utbildningsprogram för kansliernas resp. handläggare i hur biståndsprojekt påverkar mäns och kvinnors olika roller.

Utskottet vill också peka på Lutherhjälpens framgångsrika arbete med uppföljning av de nya givare olika insamlingskampanjer har gett.

Med anledning av ovanstående hemställer ekumenikutskottet för sin del att verksamhetsberättelsen med godkännande läggs till handlingarna.

Sigtuna den 18 augusti 1995

Eskil Jinnegård

Eva Carlestål

Närvarande: Eskil Jinnegård ordförande, Margarethe Isberg, Rolf Forslin, Monica Reichenberg Carlström, Olof Lönneborg, Maja Larsson, Allis Olsson, Ingemar Söderström, Evy Jonsson, Juhani Rantanen, Christina Schnackenburg, Christina Hjertén, Martin Wihlborg, Lars Ekblad, Jan Nunstedt.

Biskop Jonas Jonson har deltagit i utskottets överläggningar