Organisationsutskottets betänkande

1995:509

Svenska kyrkans utbildningsnämnds verksamhetsberättelse för år 1994

Till utskottet har för beredning hänvisats Svenska kyrkans utbildningsnämnds verksamhetsberättelse för år 1994 (StSkr 1995:505)

Yttranden

Yttranden har inhämtats från utbildningsutskottet (bilaga 1).

Utskottet har vid sin genomgång av skrivelsen inte funnit något som påkallar särskilt uttalande från ombudsmötets sida.

Utskottet hemställer

att ombudsmötet lägger Svenska kyrkans utbildningsnämnds verksamhetsberättelse för år 1994 (StSkr 1995:505) med godkännande till handlingarna.

Sigtuna den 22 augusti 1995

På organisationsutskottets vägnar

Birgitta Johansson

Georg Andrén

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Inger Krantz, Iréne Pierazzi, Birgitta Björner,Jan-Erik Forsberg, Börje Henriksson, Berit Möllebäck, Bengt Englund, Sten Johansson, Margareta Holmberg, Gudrun Larsén, Göte Karlsson, Kerstin Björk, Jan Anders Jansson, Runar Patriksson.

Biskop Henrik Svenungsson och biskop Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar.

Utbildningsutskottets yttrande Bilaga 1

1995:504y

med anledning av StSkr 1995:505, Svenska kyrkans utbildningsnämnds verksamhetsberättelse för år 1994

Till organisationsutskottet

Utbildningsutskottet har beretts tillfälle att yttra sig över Utbildningsnämndens verksamhetsberättelse för år 1994.

Utskottet noterar den planerade utvärderingen av utbildningsreformen och vill i samband med detta särskilt nämna betydelsen av att belysa Svenska kyrkans grundkurs och de problem som hör samman med beslutet att den skall vara obligatorisk för de studerande i alla de fyra profilutbildningarna. Utskottet hälsar också med tillfredsställelse det arbete som Utbildningsnämnden bedriver vad gäller chefs- och ledarskapsutveckling.

Utskottet vill uppmärksamma ombudsmötet på de problem som finns beskrivna i Pastoralinstitutets i Uppsala verksamhetsberättelse (Underbilaga 1). I skrivelsen talas om den osäkerhet som finns i den s.k. ämbetsfrågan och att verksamheten menligt påverkats av detta. Utskottet finner den verklighet oroande som döljer sig bakom formuleringen "Pastoralinstituten arbetar i skärningspunkten mellan beslut fattade av kyrkomöte och biskopsmöte å ena sidan och faktisk tillämpning av dessa beslut av varje enskild biskop å den andra". Utskottet noterar Utbildningsnämndens agerande i frågan och anser att det är viktigt att nämnden fortsättningsvis bevakar utvecklingen vid pastoralinstituten.

Utbildningsutskottet tillstyrker att Svenska kyrkans utbildningsnämnds verksamhetsberättelse för år 1994 (StSkr 1995:505) med tacksamhet läggs till handlingarna.

Sigtuna den 18 augusti 1995

På utbildningsutskottets vägnar

Inga Mårtensson

Mikael Boman

Närvarande: Inga Mårtensson, ordf., Anna-Lena Weberup, Bengt Nilsson, Vanja Björsson, Carl-Henric Grenholm, Ingrid Emanuelson, Göran Wahlström, MajVis Hultén, Solveig Eriksson, Sven Janson, Gunnar Strömbäck, Eva Thuresson, Kerstin Wikman, Lena Petersson, Monica Karlsson.

Biskop Karl-Johan Tyrberg har deltagit i utskottets överläggningar.