Organisationsutskottets betänkande

1995:507

Kyrkorgelns roll i den kommunala musikskolan

Till organisationsutskottet har överlämnats OMot 1995:560 av Runar Patriksson, vari hemställs

1. att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse ger Utbildnigsnämnden (Musikrådet) i uppgift att se över kyrkorgelns roll i den kommunala musikskolan,

2. att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse ger Utbildningsnämnden i särskild prioritet att utarbeta ett samverkansprojekt mellan kyrkan och de kommunala musikskolorna med syfte att stärka kyrkorgelns ställning vid val av musikinstrument i den frivilliga musikundervisningen.

Beträffande motiven till motionen hänvisas till denna.

Utbildningsutskottet har avgett yttrande, bil.

Utbildningsutskottet har i sitt yttrande framhållit att redan i dag förekommer samarbete mellan kommunala musikskolor och församlingar, vilket innebär att organister och kantorer engageras som lärare. Utbildningsnämnden och Församlingsnämnden har sökt särskilda medel till en kampanj som skall öka intresset för orgelspel och främja rekryteringen till kyrkomusiker med sikte på skolungdomar, konfirmander och körsångare. Utbildningsutskottet konstaterar vidare att man finner intentionen bakom motionen synnerligen angelägen, men att mycket redan görs, inte minst lokalt, i den riktning som föreslås i motionen. Utbildningsutskottet framhåller också det arbete som utförs av Musikrådet och att frågan bevakas genom befintlig och planerad verksamhet.

Organisationsutskottet delar utbildningsutskottets bedömning att det är angeläget att tillgodose intentionerna bakom motionen. Organisationsutskottet anser dock att man bör avvakta resultatet av de befintliga och planerade verksamheter på detta område som redovisas i utbildningsutskottets yttrande. Organisationsutskottet avstyrker därför motionen.

Utskottet hemställer att ombudsmötet avslår OMot 1995:560.

På organisationsutskottets vägnar

Sigtuna den 22 augusti 1995

Birgitta Johansson

Carl Norström

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Inger Krantz, Birgitta Björner, Jan-Erik Forsberg, Börje Henriksson, Iréne Pierazzi, Berit Möllebäck, Bengt Englund, Sten Johansson, Margareta Holmberg, Gudrun Larsén, Kjell Söderberg, Birgitta Reimer, Jan Anders Jansson, Runar Patriksson.

Biskop Henrik Svenungsson och biskop Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar.

Bilaga 1

Utbildningsutskottets yttrande

1995:502y

Kyrkorgelns roll i den kommunala musikskolan

Till organisationsutskottet

Till utbildningsutskottet har för yttrande hänvisats OMot 1995:560 av Runar Patriksson om kyrkorgelns roll i den kommunala musikskolan. I motionen hemställes

1. att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse ger Utbildningsnämnden (musikrådet) i uppgift att se över kyrkorgelns roll i den kommunala musikskolan,

Motionen

Motionären framhåller att kyrkan bör söka ett samarbete med de kommunala musikskolorna för att öka intresset för kyrkorgelspel och för att stärka kyrkorgelns ställning inom den frivilliga musikundervisningen. Musikrådet bör, sägs det, utarbeta ett förslag till en samarbetsmodell och initiera en dialog på lokal och central nivå.

Bakgrund

Frågan har tidigare inte behandlats av ombudsmötet. Ett eventuellt samarbete med kyrkan torde komma att bestämmas av lokala förhållanden eftersom den kommunala musikskolan inte har något centralt samordningsorgan som kan fungera som samtalspart i ett initiativ av det slag som föreslås i motionen. Beslut om riktlinjer för arbetet fattas lokalt. Redan idag förekommer samarbete mellan kommunala musikskolor och församlingar vilket ofta innebär att organister och kantorer engageras som lärare, ibland med kommunalt arvode.

Utbildningsnämnden och Församlingsnämnden har sökt särskilda medel för en kampanj som skall öka intresset för orgelspel och befrämja rekryteringen av kyrkomusiker med sikte på skolungdomar, konfirmander och körsångare. Kampanjen betonar vikten av att resurser ställs till förfogande för församlingarnas fria musikundervisning. Kyrkomusiker och andra som har kontakt med ungdomar skall inspireras till att ta ansvar för rekrytering. Ett material som kan underlätta rekryteringsarbetet i församlingarna skall framställas.

Utskottet finner intentionen bakom motionen synnerligen angelägen men menar samtidigt att mycket redan görs, inte minst lokalt, i den riktning som föreslås. Utskottet vill också framhålla det arbete som utförs av Musikrådet och att frågan bevakas genom befintlig och planerad verksamhet. Inom ramen för den ovan nämnda kampanj som Utbildningsnämnden och Församlingsnämnden gemensamt planerar kan med fördel ingå att uppmana och inspirera församlingarna att ta kontakt med den kommunala musikskolan för att söka ett samarbete av det slag som motionen talar om.

Sigtuna den 18 augusti, 1995.

På utbildningsutskottets vägnar

Inga Mårtensson

Mikael Boman

Närvarande: Inga Mårtensson, ordf., Anna-Lena Weberup, Bengt Nilsson, Vanja Björsson, Carl-Henric Grenholm, Ingrid Emanuelson, Göran Wahlström, MajVis Hultén, Solveig Eriksson, Sven Janson, Gunnar Strömbäck, Eva Thuresson, Kerstin Wikman, Lena Petersson, Monica Karlsson.

Biskop Karl-Johan Tyrberg har deltagit i utskottets överläggningar.