Organisationsutskottets betänkande

1995:504

Inköp av nattvardsvin

Till organisationsutskottet har överlämnats OMot 1995:518 av Per-Jan Wållgren, vari hemställs

att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse verkar för att formerna för inköp av nattvardsvin ändras i enlighet med vad som anförts i motionen.

I motionen framhålls att församlingarnas rätt att köpa obeskattat nattvardsvin upphört samt att nattvardsvin endast kan köpas mot kontant betalning. Mot bakgrund härav föreslås i motionen att SFRV:s styrelse bör verka för att nattvardsvin skall kunna inhandlas genom rekvisition utan kontant betalning.

Skattebeläggningen följer av den nya lagen om alkoholskatt som trädde i kraft den 1 januari 1995. De nya reglerna om alkoholskatt är en anpassning till ett direktiv (1994/74/EG) som antagits av den Europeiska Unionen (EU) i syfte att skapa enklare och klarare förfaranderegler inom punktskatteområdet, vilket bl a omfattar alkohol och alkoholhaltiga drycker.

Enligt 5 kap. 4 i den nya alkohollag som trätt i kraft den 1 januari 1995 gäller vid detaljhandel med spritdrycker, vin och starköl att varor inte får lämnas ut till köpare förrän de har betalts. I den tidigare lagen om handel med drycker angavs att regeringen eller, efter regeringens bestämmande, socialstyrelsen fick meddela föreskrifter om försäljning av vin för kyrkligt behov. Denna bestämmelse återfinns inte i den nya alkohollagen. Av motivuttalanden till lagförslaget (prop. 1994/95:89) framgår att denna bestämmelse ansetts obehövlig och därför inte förts in i den nya lagen.

De frågor som behandlas i motionen är således reglerade i gällande lagstiftning. Utskottet anser inte att det finns skäl ta initiativ till att Svenska kyrkan skall särbehandlas i nu berörda avseenden. Utskottet avstyrker därför motionen.

Utskottet hemställer

att ombudsmötet avslår OMot 1995:518.

På organisationsutskottets vägnar

Sigtuna den 21 augusti 1995

Birgitta Johansson

Carl Norström

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Lars Starkerud, Birgitta Björner, Iréne Pierazzi, Göte Karlsson, Kerstin Björk, Berit Möllebäck, Bengt Englund, Sten Johansson, Margareta Holmberg, Gudrun Larsén, Kjell Söderberg, Birgitta Reimer, Jan Anders Jansson, Runar Patriksson.

Biskop Henrik Svenungsson och biskop Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar.