Organisationsutskottets betänkande

1995:502

Ökad jämvikt och jämlikhet i samhället

Till organisationsutskottet har överlämnats OMot 1995:511 av Curt Carlsson och Torgny Larsson, vari hemställs

att ombudsmötet tillskriver regering och riksdag med begäran att vidta alla åtgärder som står i dess makt för att minska de ekonomiska, sociala och kulturella klyftorna i det svenska samhället samt ger sin mening och vilja tillkänna för Sveriges folk i detta ärende.

Beträffande motiven för motionen hänvisas till denna.

I kyrkans verksamhet skall vi sträva efter jämvikt och jämlikhet. Utskottet delar motionärernas uppfattning att detsamma bör gälla för hela samhället. Utskottet anser även, såsom motionärerna har föreslagit, att kyrkans uppfattning om detta bör delges riksdag och regering. Utskottet anser att den närmare utformningen av skrivelsen bör ankomma på SFRV:s styrelse. Med anledning härav föreslår utskottet att ombudsmötet ger SFRV:s styrelse i uppdrag att avge en skrivelse till riksdag och regering, vari anges att Svenska kyrkans uppfattning är att jämvikt och jämlikhet skall råda i samhället och att riksdag och regering skall vidta de åtgärder som står i dess makt för att minska de ekonomiska, sociala och kulturella klyftorna i samhället.

Utskottet hemställer

att ombudsmötet med anledning av OMot 1995:511 begär att SFRV:s styrelse avger en skrivelse till riksdag och regering i enlighet med vad utskottet föreslagit.

På organisationsutskottets vägnar

Sigtuna den 21 augusti 1995

Birgitta Johansson

Carl Norström

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Lars Starkerud, Birgitta Björner, Iréne Pierazzi, Göte Karlsson, Kerstin Björk, Berit Möllebäck, Bengt Englund, Sten Johansson, Margareta Holmberg, Gudrun Larsén, Kjell Söderberg, Birgitta Reimer, Jan Anders Jansson, Runar Patriksson.

Biskop Henrik Svenungsson och biskop Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar.