Motion till ombudsmötet

Ombudsmötet

1995:517

av Rolf Forslin

om åtgärder mot det ökande våldet i samhället

Utvecklingen av den till synes starka ökningen av grovt våld, inte minst bland våra ungdomar är både skrämmande och allvarlig. Var och varannan dag utsätts unga människor för övergrepp och våld som i "bästa" fall slutar med allvarlig skada och i sämsta fall med ond bråd död. Orsakerna till detta är många bl.a. arbetslöshet, drogmissbruk, brist på möjlighet till livstolkning och avsaknaden av en uttalad människosyn.

Det ökande drogmissbruket, ofta blandmissbruk som kan utlösa starka aggressioner är en allvarlig signal och en vanlig ingrediens i samband med många våldsbrott. Detta i kombination med trenden att ungdomar, på grund av rädsla och osäkerhet, beväpnar sig med kniv eller annat vapen gör att olika ungdomsmiljöer blir livsfarliga platser.

Vi har alla ett ansvar för att försöka förändra denna utveckling, ett ansvar som kristna och som kyrka. Långsiktighet och uthållighet måste prägla allt förändringsarbete och kyrkan måste i detta sammanhang lägga stor kraft i att försöka förändra inställning och attityder.

Jag hemställer därför

att ombudsmötet beslutar begära att SFRV:s styrelse uppdrar åt Församlingsnämnden att utarbeta ett långsiktigt handlingsprogram vad gäller frågor som kan relateras till våldsproblematiken t.ex. konflikthantering, rasism, människosyn och drogproblematik som församlingarna kan använda i barn-, ungdoms- och familjearbetet samt i konfirmandarbetet.

Bollnäs den 14 juni 1995

Rolf Forslin