Kulturutskottets betänkande

1995:507

om brandsyneförelägganden i medeltida, kulturhistoriskt

värdefulla kyrkor

Till utskottet har för beredning hänvisats motion 1995:508 av Berit Bergman, i vilken hemställs

att ombudsmötet begär att SFRVs styrelse snarast tillser att riktlinjer enligt motionen utarbetas i samråd mellan Statens räddningsverk, Riksantikvarieämbetet och Svenska kyrkan.

Motionen

Räddningstjänstlagen, och brandsyneföreläggande med anledning av lagen, tar ringa hänsyn till den speciella form av samlingslokaler som våra kyrkor utgör och den är inte heller anpassad till våra medeltida kyrkor.

Ingrepp i kulturhistoriskt sett värdefulla kyrkor måste bedömas ytterst grannlaga. Det kan också vara svårt att t ex finna lämpliga nödutgångar, nödbelysningsarmatur m m. Om åtgärder skall vidtagas krävs i varje enskilt fall tillstånd från Riksantikvarieämbetet. Kostnader för lämpliga lösningar kan även bli mycket betungande för församlingarna.

Motionären efterlyser riktlinjer för hur räddningstjänstlagen skall tillämpas beträffande medeltida, kulturhistoriskt värdefulla kyrkor så att minsta möjliga skada på miljön åstadkommes.

Bakgrund

Kulturutskottet hade 1994 att behandla en motion av Åke Blomqvist m fl (OMot 1994:508) om ändring i kulturminnesvårdslagen. I sitt betänkande (OK 1994:505) refere- rade utskottet till såväl lagen om kulturminnen m m (SFS 1988:950) som den av Central- styrelsen tillsatta kyrkobyggnadsutredningen (CsSkr 1994:2), vilken skall avsluta sitt uppdrag i december 1995.

Enligt kulturminnesvårdslagens kapitel 4, frågor om kyrkliga kulturminnen, får kyrkobyggnader som är uppförda och kyrkotomter som har tillkommit före utgången av år 1939 inte på något väsentligt sätt ändras utan tillstånd av Riksantikvarieämbetet. Motivet för att välja år 1939 som gräns för tillståndskrav är att åren 1939-40 utgör en naturlig gräns om man skall göra en kulturhistoriskt grundad åldersuppdelning av kyrkorna.

I direktiven för kyrkobyggnadsutredningen står bl a följande: "En andra huvud- uppgift för utredningen blir att diskutera avvägningen mellan de pastorala behoven och kulturminnesvårdens intressen. Därvid skall utredningen utgå från den av ett stort antal remissorgan starkt uttalade meningen att de kyrkliga behov som är knutna till kyrkan och gudstjänstrummet måste ges en grundläggande betydelse vid denna avvägning."

Avslutningsvis anförde kulturutskottet 1994 att resultaten av kyrkobyggnads- utredningen skall avvaktas.

Riksantikvarieämbetet och Räddningsverket arbetar för närvarande med en handbok gällande brandskydd i kulturhistoriskt värdefull bebyggelse. En referensgrupp, i vilken bl a Pastoratsförbundet är representerat, skall diskutera ett första utkast till handbok i september 1995. I handboken kommer kyrkorna att beredas stor plats.

Utskottet ställer sig bakom intentionen i motionärens hemställan. Utskottet noterar med tillfredsställelse Riksantikvarieämbetets och Räddningsverkets pågående arbete med en handbok gällande brandskydd i kulturhistoriskt värdefulla byggnader.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

att ombudsmötet avslår OMot 1995:508.

Sigtuna den 17 augusti 1995

På kulturutskottets vägnar

Anders Reinholdsson

Anita Hamlund

Närvarande:

Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Kjell R Jönsson, Monica Köpsén, Bo Norrgård, Börje Finnstedt, Ethel Florén-Winther, Ragnar Jansson, Inga-Lis Moberg, Iwan Andersson, Sigvard Härnring, Margareta Wachtmeister, Helena Tengstrand, Kerstin Zetterberg.

Biskop Martin Lind har deltagit i överläggningarna.