Kulturutskottets betänkande

1995:506

om en psalmbokens dag

I detta betänkande behandlas motion 1995:522 av Astrid Andersson m fl, i vilken hemställs

att ombudsmötet begär att SFRVs styrelse låter utreda om och när en psalmbokens dag eller psalmbokens år kan genomföras.

Motionen

Syftet med motionen är att öka psalmbokens spridning. Enligt motionärerna saknas vår nuvarande psalmbok i alltför många hem. Psalmer med böner, dikter och texter är en god inkörsport till den kristna förkunnelsen, och motionärerna önskar att en årligen återkommande psalmbokens dag inrättas.

Bakgrund

Vid kyrkomötet 1992 motionerade Kerstin Staberg om att Kyndelsmässodagen skulle få karaktär av - och omnämnas som - en Kyrkomusikens dag (OMot 1992:519), vilket också genomfördes. År 1994 motionerades om att inrätta en årligen återkommande Kyrkokonstens dag (OMot 1994:506). Utskottet ansåg att motionen visserligen hade ett lovvärt syfte men var tveksamt till huruvida ett dylikt proklamerande skulle vara bästa sättet. Ombudsmötet avslog motionen.

Utskottet stöder helhjärtat motionens lovvärda syfte att få psalmboken allmänt känd och använd men är tveksamt till att proklamera en psalmbokens dag - eller år. Utskottet lämnar därför några förslag till lokala arrangemang kring en "psalmbokens dag", t.ex. att fira nuvarande psalmboks 10-årsjubileum, att överlämna klassuppsättningar med psalmboken, att fira gudstjänst med önskepsalmer, att ordna församlingsaftnar om 1986 års psalmbok m.m.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

att ombudsmötet avslår motion 1995:522.

Sigtuna den 18 augusti 1995

På kulturutskottets vägnar

Anders Reinholdsson

Anita Hamlund

Närvarande:

Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Kjell R Jönsson, Monica Köpsén, Bo Norrgård, Börje Finnstedt, Ethel Florén-Winther, Ragnar Jansson, Inga-Lis Moberg, Iwan Andersson, Sigvard Härnring, Margareta Wachtmeister, Helena Tengstrand, Kerstin Zetterberg.

Biskop Martin Lind har deltagit i överläggningarna.