Kulturutskottets betänkande

1995:505

Utnyttjande av ny informationsteknologi

Till utskottet har för beredning hänvisats

dels OMot 1995:531 av Ulla Carlson, i vilken hemställs

att ombudsmötet som sin mening ger SFRV:s styrelse tillkänna vad i motionen anförts om en kyrklig idébank för lokalplanet,

dels OMot 1995:557 av Monica Reichenberg Carlström, i vilken hemställs

1. att ombudsmötet begär att stiftelsens styrelse verkar för att uppbyggnaden av kompetens på IT-området fortsätter

2. att ombudsmötet begär att stiftelsens styrelse verkar för att nödvändiga utbildningsinsatser görs för att fler skall kunna använda sig av IT.

Motionerna

I motionerna berörs olika aspekter av den nya informationsteknologin, ibland kallad IT. I motion 531 förespråkar motionären att idéer från församlings-, stifts- och riksplan samlas i en idébank inom det så kallade memosystemet eller i ett nytt kyrkligt datanätverk. I motion 557 framhåller motionären vikten av att Svenska kyrkan fortsätter att följa utvecklingen på IT-området och att den i sin användning strävar efter att göra den nya tekniken demokratisk och lättillgänglig.

Bakgrund

Idébanker har tidigare efterfrågats och i vissa fall även upprättats i Svenska kyrkan. Det dåvarande centralrådets evangelisationspärm är ett exempel. Inte sällan har de idébanker som skapats snabbt blivit inaktuella. För närvarande finns idébanker på stifts- och riksplan inom barn- och ungdomsarbetet. Den tekniska utvecklingen gör det möjligt att skapa den typ av datoriserad idébank som motionären efterlyser. Att elektroniskt lagra och överföra information är nu billigare än att samla och distribuera den med traditionella metoder.

De allra flesta församlingar har själva eller genom sitt pastorat tillgång till det datanät som kallas "memo". Det skapades 1991, som en del av ett system för avisering av nya uppgifter i kyrkobokföringen. Några försök har gjorts att utnyttja memo för överföring av annan information, men utan att detta fått något större genomslag.

Tillsammans med Svenska missionsförbundet, Frikyrkliga studieförbundet och samfundens nykterhetsorganisation DKSN har Svenska kyrkans information under våren 1995 genomfört ett försök med ett så kallat BBS (Bulletin Board System). Med ett BBS kan man t.ex. skicka och ta emot elektronisk post (brev till en annan datoranvändare), delta i elektroniska konferenser (engagera sig i diskussioner mellan andra datoranvändare) och söka information i databaser. Erfarenheterna är positiva och i september inleds ytterligare en försöksperiod. Parallellt med detta ekumeniska samarbete kommer Stiftelsen för rikskyrklig verksamhet och Svenska kyrkans församlings- och pastoratsförbund att inom kort pröva BBS-tekniken inom Svenska kyrkan. Försöket riktar sig till förtroendevalda, anställda och kyrkliga intressegrupper i församlingar och stift samt på riksplanet.

Svenska kyrkans centralstyrelse och pastoratsförbundet inrättade våren 1995 en så kallad IT-grupp. I oktober 1995 skall gruppen lämna förslag till en Svenska kyrkans strategi för datakommunikation. Till IT-gruppens uppdrag hör även att ange kriterier för hur ett nytt datasystem för kyrkobokföringen skall utformas.

I motion 557 diskuteras demokratifrågan. Så har även skett inom IT-gruppen, som konstaterar att det är ett stort problem att det kommer att dröja länge innan flertalet förtroendevalda, anställda och medlemmar i Svenska kyrkan har del av de elektroniska verktygen. Höga krav på tillgänglighet och höga krav på säkerhet är dessutom två delvis oförenliga faktorer. Därmed är det en svår uppgift att välja teknisk standard för Svenska kyrkans datanät. Vad gäller utbildning tänker sig IT-gruppen att sådan skall ske i samarbete med dataansvariga personer i varje stift. Jämte tillgängligheten blir utbildningsinsatserna avgörande för om Svenska kyrkans datastrategi kan anses demokratisk.

Med kommentaren att det är kulturutskottets bedömning att det nuvarande s.k. memosystemet inte är något att bygga vidare på instämmer utskottet i motionärernas engagemang för informationsteknologin och i deras önskan att Svenska kyrkan på bästa sätt skall kunna utnyttja denna.

Utskottet hemställer med hänvisning till vad som ovan anförts

1. att ombudsmötet med bifall till motion 1995:531 som sin mening ger SFRV:s styrelse till känna vad i motionen anförts om en kyrklig idébank för lokalplanet,

2. att ombudsmötet med bifall till motion 1995:557

a) begär att stiftelsens styrelse verkar för att uppbyggnaden av kompetens på IT-området fortsätter

b) begär att stiftelsens styrelse verkar för att nödvändiga utbildningsinsatser görs för att fler skall kunna använda sig av IT.

Sigtuna den 18 augusti 1995

På kulturutskottets vägnar

Anders Reinholdsson

Mari Ternbo

Närvarande: Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Kjell R Jönsson, Monica Köpsén, Bo Norrgård, Börje Finnstedt, Åke Lindbergh, Ragnar Jansson, Inga-Lis Moberg, Iwan Andersson, Sigvard Härnring, Margareta Wachtmeister, Helena Tengstrand, Kerstin Zetterberg.

Biskop Martin Lind deltog i utskottets överläggning.