Kulturutskottets betänkande

1995:504

Utbildning av journalister i kyrkliga frågor

Till utskottet har för beredning hänvisats OMot 1995:524 av Kerstin Kedvall, i vilken hemställs

att ombudsmötet som sin mening ger SFRV:s styrelse tillkänna vad i motionen anförts om utbildning av journalister i kyrkliga frågor.

Motionen

I motion 1995:524 förespråkar motionären Kerstin Kedvall att Svenska kyrkan skall erbjuda utbildning i kyrkliga frågor för blivande och redan yrkesverksamma journalister samt att förtroendevalda och anställda i kyrkan skall utbildas om journalisters villkor och arbetssätt.

Bakgrund

Genom att prenumerera på tidningsklipp och utskrifter av etermedieinslag följer Svenska kyrkans information (SKI), liksom Svenska kyrkans mission, Lutherhjälpen, Svenska kyrkans forskningssekretariat och Svenska kyrkan i utlandet, hur Svenska kyrkan skildras i massmedierna. SKI:s uppfattning är att journalisternas kunskap om kyrkan visserligen är begränsad, men att de flesta artiklar och programinslag är sakliga och att intresset för att bevaka kyrkliga frågor ökar.

Under de senaste två åren har Svenska kyrkans information arrangerat fyra journalistseminarier och stiften ett tiotal sådana. SKI och stiften har under samma period hållit drygt tio respektive sjuttio presskonferenser. Svenska kyrkans information och stiftsinformatörerna besöker redaktioner och har daglig telefonkontakt med journalister. I höst håller FOJO (Fortbildning för journalister vid högskolan i Kalmar) efter förslag från SKI en kurs för yrkesverksamma journalister med inriktning på Svenska kyrkan och trosfrågor.

Svenska kyrkans information anordnar tillsammans med Kyrkans utbildningscentrum sedan 1993 kurser i TV-framträdande för kyrkliga företrädare. SKI och stiftsinformatörer diskuterar mediernas villkor och arbetssätt med studenter på pastoralinstituten.

Med tillfredsställelse noterar utskottet att Svenska kyrkans information arbetar för att sprida kunskap om Svenska kyrkan bland journalister, liksom om massmedierna bland kyrkfolk. I de fall kyrkan och dess verksamhet inte skildras av medierna på det sätt som aktiva, förtroendevalda och anställda skulle önska ligger ansvaret, enligt utskottet, inte minst på de kyrkliga företrädarna. Det är därför utskottets mening att det är viktigt att öka insatserna för att göra engagerade i Svenska kyrkan bättre rustade inför deras möten med journalister. Utskottet anser även att Svenska kyrkan skall erbjuda sina tjänster för att öka journalisternas kunskaper om kyrkliga frågor genom att medverka i journalistutbildningar.

Utskottet hemställer med hänvisning till vad som ovan anförts

att ombudsmötet med bifall till motion 1995:524 som sin mening ger SFRV:s styrelse till känna vad som i motionen anförts om utbildning av journalister i kyrkliga frågor.

Sigtuna den 18 augusti 1995

På kulturutskottets vägnar

Anders Reinholdsson

Mari Ternbo

Närvarande: Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Kjell R Jönsson, Monica Köpsén, Bo Norrgård, Börje Finnstedt, Åke Lindbergh, Ragnar Jansson, Inga-Lis Moberg, Iwan Andersson, Sigvard Härnring, Margareta Wachtmeister, Helena Tengstrand, Kerstin Zetterberg.

Biskop Martin Lind deltog i utskottets överläggning.