Kulturutskottets betänkande

1995:503

om en enprocentregel för konstinköp vid nybyggnation

av kyrklig byggnad

I detta betänkande behandlas motion 1995:507 av Börje Finnstedt, i vilken hemställs

att ombudsmötet hos SFRV:s styrelse begär att en utredning tillsätts med uppgift att efterforska huruvida det är möjligt att rekommendera pastoraten att anslå en procent av byggkostnaderna till konstinköp.

Motionen

När en kyrka eller ett församlingshem bygges kommer ibland inköp av konst i sista hand. Då är pengarna som regel slut. Resultatet kan bli ringa eller intet konstinköp alls. Motionären menar att medel för konstinköp bör budgeteras redan från början, och att minst en procent av byggkostnaderna är rimligt.

Motionären pläderar för att konstnärer och arkitekter uppmuntras till samarbete redan från byggets start. Resultatet kan på så sätt bli mera fullödigt än om konstnären anlitas när bygget står färdigt.

Bakgrund

Inom kommuner och landsting rekommenderas att en procent av byggkostnaderna budgeteras för konstinköp. Det finns för närvarande ingen statistik tillgänglig inom Svenska kyrkan som visar konstinköpens storlek i förhållande till byggkostnaderna. Emellertid torde den genomsnittliga kostnaden överstiga en procent vid kyrk- och församlingshemsbyggen med hänsyn till den konstskatt som liturgiska föremål, textilier

m m utgör. Det förutsättes dock att framsynta kyrkoråd tillsammans med arkitekterna planerar för konstnärlig utsmyckning i erforderlig omfattning.

Inom Svenska kyrkan betonas ofta det lokala kommunala självstyret. Sålunda är det kyrkokommunen som känner de lokala ekonomiska resurserna, traditionerna och behoven. Utskottet stöder i sak motionären vad avser vikten av utsmyckning samt vikten av att inköp beslutas så tidigt som möjligt så att erforderliga resurser kan avsättas.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

att ombudsmötet avslår motion 1995:507.

Sigtuna den 18 augusti 1995

På kulturutskottets vägnar

Anders Reinholdsson

Anita Hamlund

Närvarande:

Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Kjell R Jönsson, Monica Köpsén, Bo Norrgård, Börje Finnstedt, Ethel Florén-Winther, Ragnar Jansson, Inga-Lis Moberg, Iwan Andersson, Sigvard Härnring, Margareta Wachtmeister, Helena Tengstrand, Kerstin Zetterberg.

Biskop Martin Lind har deltagit i överläggningarna.

Reservationer

Börje Finnstedt, Ethel Florén-Winther, Ragnar Jansson och Inga-Lis Moberg anser att utskottets hemställan borde ha följande lydelse:

att ombudsmötet med anledning av OMot 1995:507 rekommenderar pastoraten att vid kyrk- och församlingshemsbyggen anslå en procent av byggkostnaderna till konstinköp.