Kulturutskottets betänkande

1995:502

om bidrag till Nordiskt kyrkomusiksymposium 1996 (NKS 96)

I detta betänkande behandlas motion 1995:514 av Anders Jarlert, i vilken hemställs

att ombudsmötet utifrån vad som anförs i denna motion i Stiftelsestyrelsens budget för år 1996 avsätter medel för Nordiskt kyrkomusiksymposium 1996.

Motionen

När Nordiskt kyrkomusiksymposium arrangeras i Göteborg den 26-29 september 1996 (NKS 96) är detta av stor betydelse för Svenska kyrkan. Symposiet arrangeras vart fjärde år i något av de nordiska länderna, och värdskapet alternerar mellan länderna.

Arrangörer är Nordiska kyrkomusikrådet och Kyrkomusikorganisationernas samarbetskommitté (KOSK).

För de många frågor och arbetsuppgifter som hänger samman med Sveriges medlemskap i EU erinrar motionären om att vi inte får glömma eller åsidosätta det viktiga nordiska samarbetet.

Bakgrund

Symposiet har de senaste gångerna haft en relativt smal eller exklusiv profil. NKS 96 kommer att ha en avsevärt bredare, delvis populär inriktning med ny och äldre kör- och instrumentalmusik, körseminarier, seminarier i/om barockinterpretation, liturgisk orgel- improvisation, gudstjänst inför 2000-talet, föreläsningar med demonstrationskörer eller

-orglar osv. Det torde erbjuda en enastående fortbildningsverksamhet åt kyrkomusiker och körsångare.

Borgådokumentet förpliktar oss till aktivt utbyte med bl a de nordiska kyrkorna, och på kyrkomusikens område är detta utbyte av vital betydelse för Svenska kyrkan.

Syftet med symposiet är att stimulera till idé- och erfarenhetsutbyte mellan de nordiska kyrkorna, vilket motiverar stöd från Svenska kyrkan centralt. Nordiskt kyrkomusik- symposium anordnas vart fjärde år, varför värdskapet faller på det enskilda landet endast vart tjugonde år. I september 1996 står Sverige som värd genom Kyrkomusikorganisa- tionernas samarbetskommitté (KOSK), som hos styrelsen - vilken beslutat att stå som medarrangör - anhållit om bidrag till ändamålet. Stiftelsestyrelsens budgetförslag för 1996 (StSkr 1995:501 s 29) rymmer ekonomiskt bidrag med 175.000 kr till detta symposium.

Vad motionären hemställer om är därmed tillgodosett, varför motionen inte föranleder någon åtgärd.

Med hänvisning till det anförda hemställer utskottet

att ombudsmötet avslår motion 1995:514.

Sigtuna den 18 augusti 1995

På kulturutskottets vägnar

Anders Reinholdsson

Anita Hamlund

Närvarande:

Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Kjell R Jönsson, Monica Köpsén, Bo Norrgård, Börje Finnstedt, Åke Lindbergh, Ragnar Jansson, Inga-Lis Moberg, Iwan Andersson, Sigvard Härnring, Margareta Wachtmeister, Helena Tengstrand, Kerstin Zetterberg.

Biskop Martin Lind har deltagit i överläggningarna.