Kulturutskottets betänkande Ombudsmötet

OK 1995:501

om Gustav Vasas gravvård

I detta betänkande behandlas motion 1995:502 av Per Ronquist, i vilken hemställs

att ombudsmötet begär att styrelsen för SFRV undersöker möjligheterna att låta flytta Gustav Vasas gravvård och eventuella kvarlevor från Uppsala domkyrka till Riddarholmskyrkan.

Motionen

Gustav Vasas gravvård finns idag i Uppsala domkyrka. Motionären anser det befogat att flytta gravvården till Riddarholmskyrkan i Stockholm, som har kommit att tjäna som gravplats för de flesta av våra kungar.

Bakgrund

Gustav Vasa avled 1560. Samma år fördes hans stoft från Stockholm och gravsattes i det tidigare Vårfrukoret, öster om kyrkans högaltare. Över graven utfördes på Johan III:s föranstaltande ett gravmonument av Willem Boy. Enligt Riksantikvarieämbetet är detta ett av den svenska renässansens förnämsta och mest berömda konstverk. Till Vårfrukoret fördes också stoften av Gustav Vasas tre gemåler samt sedermera även stoftet av sonen Johan III. År 1835 utfördes de nuvarande väggmålningarna av konstnären J.G. Sandberg. De är ett av de tidigaste exemplen på svenskt historiemåleri.

I sin kommentar över motionen anför Riksantikvarieämbetet följande: "Sammantaget utgör gravkoret ett historiskt minnesmärke av högsta dignitet. Det ligger också en stark symbolisk laddning i att Gustav Vasa fick sin gravplats i det tidigare Mariakoret. Den kanske viktigaste kultplatsen i den katolska domkyrkan förvandlades därmed till ett minnesrum över konungen och reformatorn. En flyttning av graven till Riddarholmskyrkan är från kulturhistorisk synpunkt otänkbar. Gustavianska gravkoret måste självklart bevaras som konstnärlig miljö, som historiskt minnesmärke och det främsta av de klassiska Vasaminnena och som en idéhistoriskt synnerligen märklig manifestation över reformationen i Sverige."

Mot bakgrund av den kulturhistoria som inhämtats från Riksantikvarieämbetet kan inte utskottet ansluta sig till motionärens uppfattning. Att flytta gravvården jämte kvarlevor är dessutom stötande, då gravfriden är starkt hävdad inom svensk tradition.

Utskottet hänvisar till Begravningslagen, 6 kap, ang Flyttning av gravsatt stoft eller aska.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

att ombudsmötet avslår motion 1995:502.

Sigtuna den 18 augusti 1995

På kulturutskottets vägnar

Anders Reinholdsson

Anita Hamlund

Närvarande:

Anders Reinholdsson, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Kjell R Jönsson, Monica Köpsén, Bo Norrgård, Börje Finnstedt, Åke Lindbergh, Ragnar Jansson, Inga-Lis Moberg, Iwan Andersson, Sigvard Härnring, Margareta Wachtmeister, Helena Tengstrand, Kerstin Zetterberg.

Biskop Martin Lind har deltagit i överläggningarna.