Församlingsutskottets betänkande

1995:509

Agenda 21

I detta betänkande behandlas en motion om Agenda 21.

I motion 1995:552 av Roland Johansson hemställes

att ombudsmötet hos SFRV:s styrelse begär att en kyrklig Agenda 21 utarbetas för både rikskyrkan, stiftsnivå och lokala församlingar.

Läronämnden har inte avgivit något yttrande med anledning av motionen.

Motionen

Motionären pekar på hur det runt om i Sverige för närvarande pågår ett arbete med att presentera kommunala s.k. Agenda 21. Även inom Svenska kyrkan diskuteras frågan och motionären vill nu att ombudsmötet uppdrar åt SFRV:s styrelse att utarbeta en kyrklig Agenda 21.

Agenda 21

FN:s konferens om miljö och utveckling hölls i Rio de Janeiro sommaren 1992. Ett av de konkreta resultaten härav var det så kallade Agenda 21 dokumentet, dvs den agenda, handlingsplan, för det 21:a århundrandet som konferensen presenterade. Dokumentet, vilket undertecknades av en majoriteten av de där närvarande stats- och regeringscheferna, innehåller förslag till åtgärder på global, regional, nationell och lokal nivå.

Svenska kyrkans Miljövärn

Svenska kyrkans Miljövärn arbetar sedan en tid tillbaka med en handbok för miljörevision - ett handlingsinriktat verktyg för konkret Agenda 21:arbete på alla nivåer i Svenska kyrkan. Arbetsmodellen bygger på en brett förankrad förändringsprocess över två till tre år där lokalt organiserade miljövärn (inom församlingar, förvaltningsenheter, kursgårdar m.fl.) stimuleras att verka för förändrad livsstil och verksamhetsdrift i enlighet med Agenda 21.

Handboken som bl. a. produceras i samarbete med Församlingsnämnden och SKS omfattar, utöver en bakgrundsteckning jämte teologisk- och pastoral analys av det grundläggande Agenda 21 materialet, också ett konkret program för kyrklig miljörevision - ur såväl nationellt som internationellt perspektiv.

Handboken diskuterar lokalsamhällets struktur, livsmönster och andlighet, kyrkans yttre- och inre miljö, markskötsel, överväganden vid inköp av fordon, byggnadsmaterial, kemikalier, kontors- och annat förbrukningsmaterial. Den ger förslag på energibesparande åtgärder, och utnyttjande av alternativa energikällor. Tonvikten är lagd på bibelordet, speglat i församlingens situation och lokalsamhällets livsmönster, syftande till konkret handling.

Avsikten är att med handbokens hjälp kontinuerligt följa upp miljörevisionsarbetet, dokumentera det via Församlingsnämnden och publicera resultatet i nämndens serie Mitt i Församlingen. Handledarutbildning kommer att anordnas i samarbete med stiftsmiljövärnen och SKS runt om i landet.

I ett samarbete mellan Svenska kyrkan och Estniska evangeliska-lutherska kyrkan kommer miljöhandboken även att översättas till estniska.

Svenska kyrkans Miljövärn arbetar vidare med ett förslag till uppföljningsdokument till Jordens är Herrens - ett miljömanifest från Sveriges biskopar 1989.

Utskottet delar motionärens synpunkter vad gäller betydelsen av Svenska kyrkans aktiva miljöengagemang. Här bör insatserna inte begränsas till ett internationellt eller nationellt plan utan inriktas så att förutsättningarna för de lokala församlingarnas medverkan i exempelvis kommunens övergripande miljösatsningar underlättas och stimuleras. Utskottet ser därför med tillförsikt fram emot det material som genom Miljövärnets försorg för närvarande tas fram till hjälp såväl för den enskilde, för de lokala pastoraten, stiften som för Svenska kyrkans rikskyrkliga organ.

Med hänsyn till vad som ovan anförts rörande det aktuella arbetet med en kyrklig Agenda 21 anser utskottet motionen härmed vara besvarad.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

att ombudsmötet avslår OMot 1995:552.

Sigtuna den 17 augusti 1995

Margareta Carlenius Johan F Dalman

Närvarande: Margareta Carlenius, ordförande, Björn-Eric Carlsson, Marianne Upmark, Håkan Engström, Hans Hernström, Gunnar Prytz, Ulla Göransson, Berit Bergman, Stig-Göran Fransson, Gunnar Sehlberg, Curt Forsbring, Stig Carlsson, Kerstin Kedvall, Tomas Forsner och Ann Larsson.

Biskop Lars-Göran Lönnermark och biskop Claes-Bertil Ytterberg har deltagit i utskottets överläggningar.