I detta betänkande behandlas en motion om skolkyrkoarbete.
I motion 1995:532 av Monica Karlsson hemställs
att ombudsmötet hos Stiftelsestyrelsen begär att
1. riktlinjer utarbetas för skolkyrkan, med en studieplan för grundskolan och gymnasiet,
2. en handledning för studiebesök i den egna församlingskyrkan tas fram,
3. olika typer av läromedel som på ett enkelt sätt presenterar Svenska kyrkan, dess grundsyn och organisation utarbetas,
4. en utbildnings- och fortbildningsplan för personal som skall gå in i ett skolkyrkoarbete utarbetas,
5. en fortbildning för lärare i Svenska kyrkans lära och grundsyn utarbetas, som syftar till en fördjupad kunskap om Svenska kyrkan, samt ger tillfälle för lärare att bearbeta livsfrågor.
Läronämnden har inte avgivit något yttrande med anledning av motionen.
Motionen
I motion 532 påtalas vikten av att Svenska kyrkan i framtiden bedriver ett aktivt skolkyrko arbete. Motionären anser det viktigt att riktlinjer för hur skolkyrkoarbete kan bedrivas utarbetas samt material som presenterar Svenska kyrkans grundsyn och organisation. Vidare anför motionären att den som skall arbeta med skolkyrkoarbete behöver erhålla adekvat utbildning och fortbildning för det.
Bakgrund
Riktlinjer för skolkyrkoarbetet
Av den redovisning som föreligger i detta betänkande av kyrko- och ombudsmötets tidigare behandling av frågor rörande skolkyrkoarbete framgår det att dåvarande Utbildningsnämnden redan under mitten av 1980-talet utarbetade material till hjälp för kyrkans arbete med skolfrågor. Riktlinjer för skolkyrkoarbetet antogs av Svenska kyrkan under år 1988.
Församlingsnämndens arbete
Med anledning av 1991 års ombudsmötes beslut (OUb 1991:502, oskr. 20) utarbetades på Församlingsnämnden en folder om att möta livsfrågorna i skolan. Foldern vände sig till stift och pastorat och däri lämnades information om pågående utveckling inom skolan. Vidare gavs i foldern förslag på tillvägagångssätt och innehåll för skolkyrkans samverkan med skolans fortbildning i religion, etik och livsfrågor.
Av Församlingsnämndens verksamhetsberättelse för år 1992 (StSkr 1993:504) framgår det att skolkyrkoarbetet utvecklats alltmer ekumeniskt såväl på riks- som lokalplan samtidigt som Församlingsnämnden var inne i en förändringsfas med stora förändringar av nämndens organisation och arbetssätt.
I nämndens verksamhetsberättelse för år 1993 (StSkr 1994:504) redogör dåvarande skolkonsulenten på nämndens kansli för vilka förändringar det innebär på arbetsområdet kyrka och skola. Tjänster och ansvar överlämnas till Svenska Kyrkans Unga och Sveriges kristna råd (SKR) en viss projektplanering för barn- och ungdomsåldrarna kommer att finnas på nämnden.
Sveriges Kristna Råds arbetsgrupp för skolfrågor
Inom SKR finns en arbetsgrupp för skolfrågor. Arbetsgruppen är placerad inom enheten för kyrka-samhälle. I arbetsgruppen finns representanter för de fyra kyrkofamiljerna; den frikyrkliga, den katolska, den ortodoxa och den evangelisk lutherska. Svenska kyrkan har två representanter i arbetsgruppen. Till arbetsgruppens arbetsuppgifter hör bland annat
- att inom ramen för SKRs policyställningstaganden i skolpolitiska frågor agera för att få genomslag för kyrkornas synpunkter vid utformning av läroplaner, kursplaner, lä rarutbildning och lärarfortbildning,
- att följa utvecklingen på läromedelsområdet och medverka i utvecklingsarbete för lä romedel i bland annat religionskunskap,
- att samordna, utveckla och finna former för det ekumeniska skolkyrkoarbetet.
Arbetsgruppen har bland annat övertagit de uppgifter som tidigare åvilade den ekumeniska skoldelegationen. En viktig uppgift för arbetsgruppen är att arrangera Skolkyrkoforum som är en viktig mötesplats för skolkyrkans medarbetare i stift, distrikt och församlingar.
Under år 1994 arbetade en ad hoc grupp, utsedd av arbetsgruppen för skolfrågor, med skolkyrkofrågor. Gruppen bestod av representanter från Svenska kyrkan, Sveriges kristna ungdomsråd (SKU), Sveriges Frikyrkosamråd (FSR) och SKR. Gruppen hade till uppgift att utarbeta förslag till policy, utbildning, mötesplatser, information och produktion av material för skolkyrkoarbetet. Det utarbetade förslaget behandlades vid 1995 års Skolkyrkoforum och överlämnades därefter under maj månad till SKRs arbetsgrupp för skolfrågor.
Arbetsgruppen för skolfrågor har beslutat att den under hösten 1995 skall reflektera över skolkyrkans roll i skolan och kyrkorna samt fördjupa kunskapen om varandras olika bekännelsetraditioner. Arbetsgruppen föreslår vidare med anledning av ad hoc gruppens överlämnade förslag att SKU, FSR och SKR ansöker om medel för en tjänst som skall:
- hålla kontakt med och utveckla nätverket av idébärare för skolkyrkoarbetet samt bygga upp regionala strukturer med stiften som bas,
- i samverkan med arbetsgruppen för skolfrågor och de olika regionerna utveckla ut bildning och fortbildning för skolkyrkomedarbetare baserad på de fyra kyrkofamiljerna.
Under år 1996 kommer regionala Skolkyrkofora att arrangeras. Arbetsgruppen har rekommenderat regionerna att de vid dessa fora arbetar fram den regionala strukturen för skolkyrkoarbetet och med att ta fram en gemensam policy för skolkyrkoarbetet.
Kyrko- och Ombudsmötets tidigare behandling av frågor om skolkyrkoarbete
1984 års kyrkomöte
Med anledning av en motion (KMot 1984:104) om en läroplan för kristendomsundervisning i kyrka och skola framgår av Utbildningsutskottets betänkande (UbU 1984:7) att den dåvarande Utbildningsnämnden arbetade med att ta fram en instruktionspärm om församlingens olika möjligheter avseende kontakter mellan kyrkan och skolan. Kyrkomötet beslöt att motionen var besvarad med vad utskottet anfört.
1991 års ombudsmöte
Vid 1991 års ombudsmöte behandlades en motion (OMot 1991:516) i vilken påtalades att Skolkyrkan behöver få utökat stöd från kyrkans sida och motionärerna hemställde att Stiftelsestyrelsen skulle rekommendera stiften och församlingarna att ställa sig positiva till Skolkyrkans arbete och beredda att avsätta resurser personellt och ekonomiskt till detta. Församlingsutskottet (OF 1991:503) delade motionärernas uppfattning. Ombudsmötet beslöt i enlighet med utskottets förslag att bifalla motionen.
Vid 1991 års ombudsmöte behandlades vidare en motion (OMot 1991:502). Motionärerna begärde att den rikskyrkliga organisationen skulle verka för att stift och pastorat genom att anordna studiecirklar och utdela stipendier till lärare samt arrangera studiedagar för dem öka deras kompetens i sin roll som kristendomslärare. Utbildningsutskottet (OUb 1991:502) redogjorde i sitt betänkande för det arbete som Församlingsnämnden bedrev angående mål och metoder för kyrkans medverkan i skolans feriefortbildning, information om fortbildning som regelbundet sändes till stiftens utbildningsansvariga och de kontakter som nämnden tagit med SKS. Utskottet föreslog att motionen skulle avslås med hänvisning till det redovisade arbetet. Ombudsmötet beslöt i enlighet med under behandlingen framställt yrkande att Stiftelsestyrelsen skulle verka för att stift och pastorat får information om hur man genom studiecirklar samt stipendier till lärare och medverkan i studiedagar kan göra lärarna mera säkra i sin roll som kristendomslärare.
1992 års ombudsmöte
Vid 1992 års ombudsmöte behandlades tre motioner om Svenska kyrkans arbete i skolan (OMot 1992:531, 538 och 539). Församlingsutskottet skrev med anledning av motionerna i sitt betänkande (OF 1992:504) att ombudsmötet redan tidigare tagit ställning för skolkyrkans verksamhet inom Svenska kyrkan och att utskottet ansåg att man skulle fortsätta att utveckla det arbetet. Vad avser fortbildning för lärare konstaterade utskottet att det redan på många platser i landet förekommer ett samarbete mellan skolan och kyrkan. Utskottet underströk slutligen vikten av att församlingarna kontinuerligt bedriver ett arbete på skolorna och att det är viktigt att församlingar och stift får stöd och inspiration för detta arbete. Ombudsmötet beslöt i enlighet med utskottets förslag och avslog motionerna 1992:531 och 538. Med anledning av motion 1992:539 beslöts att uppdra åt Stiftelsestyrelsen att den ger Församlingsnämnden i uppdrag att starta en försöksverksamhet i samverkan med ett stift i syfte att främja församlingsinsatser, i fråga om kristendoms-undervisning, inom ramen för den svenska skolan.
Utskottet
Utskottet delar den i motionen framförda uppfattningen att det är angeläget att Svenska kyrkan bedriver skolkyrkoarbete i landets skolor. Församlingsnämndens arbete med skolfrågor var ett av de områden som överfördes till Sveriges Kristna Råd i samband med nämndens omorganisation och SKR:s bildande. I såväl Stiftelsestyrelsens skrivelse (StSkr 1993:509) som ekumenikutskottets betänkande (OEu 1993:506) konstaterades att samverkan med SKR aldrig får ta över Svenska kyrkans ansvar och beslut vad avser policyfrågor.
Det ekumeniska perspektiv som nu skolkyrkoarbetet har får inte skymma vad vi i Svenska kyrkan vill med vår insats inom skolkyrkan. Utskottet anser att Församlingsnämnden måste utarbeta en klar policy för Svenska kyrkans skolkyrkoarbete och att de riktlinjer för skolkyrkoarbetet som antogs av Svenska kyrkan år 1988 i samband härmed behöver revideras.
Motionären föreslår att en handledning för studiebesök i den egna församlingskyrkan behöver produceras. Utskottet konstaterar att inte någon församlingskyrka är den andra lik utan detta är ett material som istället bör utarbetas lokalt av församlingen.
Motionären anför vidare att olika typer av läromedel behöver produceras som på ett enkelt sätt presenterar Svenska kyrkan. Det finns olika material som är användbara för detta ändamål men kunskapen om att de finns på marknaden saknas. Utskottet anser sig inte kunna avgöra om de material som finns täcker de behov motionären påtalar. Det är därför angeläget att en inventering görs av vilka lämpliga material som finns på marknaden. Vidare att information sprids till skolkyrkans medarbetare om befintliga material samt att nya utarbetas om det framkommer att vi saknar adekvata läromedel.
Utskottet konstaterar att SKR:s arbetsgrupp för skolfrågor genom den tillfälliga arbetsgruppen för skolkyrkofrågor utarbetat förslag på ett ambitiöst upplagt utbildnings- och fortbildningsprogram för skolkyrkans medarbetare. SKR:s arbetsgrupp för skolfrågor skall fortsätta att bearbeta det framtagna förslaget. Utskottet anser därför att det för närvarande inte föreligger något behov av att utarbeta en utbildnings- och fortbildningsplan utan man bör avvakta resultatet av SKR:s arbete.
Beträffande motionärens förslag att utarbeta en fortbildning för lärare i Svenska kyrkans lära och grundsyn konstaterar utskottet att kyrkan redan idag på många platser runt om i landet är med och arrangerar fortbildningsdagar för lärare. Vidare vill utskottet peka på att det redan finns två böcker som är användbara i detta sammanhang Befrielsen Stora boken om kristen tro och boken Vad tror du på?.
Hemställan
Utskottet hemställer
beträffande riktlinjer för skolkyrkoarbetet
att ombudsmötet med anledning av OMot 1995:532 begär
att SFRV:s styrelse reviderar riktlinjerna för Svenska kyrkans skolkyrkoarbete i enlighet med vad utskottet anfört..
Sigtuna den 22 augusti 1995
Margareta Carlenius
Marie Schött
Närvarande: Margareta Carlenius, ordförande, Björn-Eric Carlsson, Marianne Upmark, Håkan Engström, Hans Hernström, Britt Andersson, Ulla Göransson, Berit Bergman, Nils Svensson, Gunnar Sehlberg, Curt Forsbring, Stig Carlsson, Kerstin Kedvall, Roland Johansson och Ann Larsson.