Församlingsutskottets betänkande

1995:505

Åtgärder för att bekämpa rasism och främlingsfientlighet

I detta betänkande behandlas en motion om rasism och främlingsfientlighet.

I motion 1995:526 av Urban Gibson m.fl. hemställes

1. att ombudsmötet i skrivelse till Stiftelsestyrelsen framhåller betydelsen av att MOD-projektet får fortsätta samt uppdrar till Svenska kyrkans representanter i SKR:s organ att verka för en sådan förlängning,

2. att ombudsmötet uttalar sin beredvillighet att ta sin del av ansvaret för att garantera att MOD-projektet ges en treårig fortsättning.

Läronämnden har inte avgivit något yttrande med anledning av motionen.

Motionen

I ett samhälle av hårdnande kultur-, nationalitets- och religionsmotsättningar har Svenska kyrkan och hennes ekumeniska partners en viktig uppgift att fylla. I motion 1995:526 erinrar motionärerna om de senaste decenniernas ekumeniska och inomkyrkliga arbete för att motverka olika former av rasism. Motionärerna vill särskilt lyfta fram det s.k. MOD:projektet (Mångfald Och Dialog) som för närvarande bedrivs inom ramen för Sveriges Kristna Råd. MOD:projektet söker att med inriktning på elever och lärare inom skolan, kyrkor och studieförbund, identifiera och definiera fördomar, främlingshat, etnocitet och rasism överallt i samhället. Syftet är att tydliggöra verkningsfulla modeller och strategier i kampen mot rasism och främlingsfientlighet.

Arbetet som får sitt huvudsakliga ekonomiska stöd från statligt håll, men som också till viss del finansieras via Svenska kyrkans rikskollekt mot rasism, har väckt såväl nationellt som internationellt intresse. När projekttiden nu går mot sitt slut uppmanar motionärerna ombudsmötet att ställa sig bakom en förlängning av detsamma i ytterligare tre år. Motionärerna understryker vikten av att projektets huvudmän, däribland Svenska kyrkan, utöver att ge projektet sitt moraliska stöd också bekräftar att de uppfattar en sådan viljeyttring som en förknippad med ekonomiska förpliktelser avseende ett säkerställande av projektets fortsättning. Så borde exempelvis anti- rasistkollekten garanteras under de närmast följande åren.

Bakgrund

Frågan om Svenska kyrkans insatser för att motverka rasism och främlingsfientlighet aktualiserade bl. a. under 1993 års ombudsmöte. I OMot 1993:549 hemställdes bl. a. att ombudsmötet skulle uttala sig mot rasism och främlingsfientlighet. Församlingsutskottet (OF 1993:509) delade motionärens bedömning: Utskottet hade "tagit del av ett uttalande mot rasism och diskriminering, som gjordes av Konferensen för europeiska kyrkor vid generalförsamlingen i september 1992 i Prag...Med anledning av aktuella utslag av rasism och främlingsfientlighet i vårt land finner utskottet det angeläget att även ombudsmötet tar initiativ till ett liknande uttalande...som utgår från situationen i Sverige. Detta uttalande bör omedelbart ombesörjas av Stiftelsestyrelsen" Ombudsmötet biföll utskottets hemställan och Församlingsnämnden svarade sedan för uppdragets fullgörande.

MOD-projektet har bl. a. uppmärksammats av Nordiska ministerrådet vilket uttryckt önskan om att utveckla arbetet till att omfatta också de övriga nordiska länderna samt i samband härmed gjort vissa ekonomiska utfästelser.

Utskottet delar motionärens synpunkter rörande betydelsen av ett lokalförankrat anti-rasistprogram med bred ekumenisk och samhällelig förankring. Under det senaste decenniet har det arrangerats ett antal olika kampanjer och manifestationer mot rasism och främlingsfientlighet. Frivillig-organisationer och kyrkor, däribland vår egen, har ofta enskilt eller gemensamt stått som huvudmän för dessa. Större kampanjer har, om de inte helt och hållet arrangerats av en statlig myndighet eller liknande officiellt organ, ändå erhållit någon form av statligt stöd. Här kan exempelvis den statliga ungdomskampanjen mot rasism, vilken pågått sedan hösten 1994, nämnas.

När man i media och på annat sätt diskuterar rasism och åtgärder för att bekämpa den uttrycks ibland tveksamheter rörande värdet av stora kampanjer. Utskottet har dock erfarit hur MOD-projektet i dessa sammanhang beskrivs som välfungerande och som därigenom också är så attraktivt att det genom försålda tjänster, bl. a. till Svenska kyrkans församlingar, torde kunna vara i det närmaste självfinansierande. Projektets internationella fortsättning och statliga uppbackning talar vidare för att dess framtid i ekonomiskt avseende är säkrad - Svenska kyrkans direkta ekonomiska garanti förutan. Utskottet vill dock instämma i motionärens uppmaning till Svenska kyrkans representanter i SKR:s olika organ att verka för MOD-projektets förlängning.

Mot bakgrund av vad som ovan anförts hemställer utskottet

1. att ombudsmötet med anledning av OMot 1995:526 yrkande 1, fö Stiftelsestyrelsen framhåller betydelsen av att MOD-projektet får fortsätta samt uppmanar Svenska kyrkans representanter i SKR:s organ att verka för en sådan förlängning.

2. att ombudsmötet avslår OMot 1995:526 yrkande 2.

Sigtuna den 18 augusti 1995

På församlingsutskottets vägnar

Margareta Carlenius

Johan F Dalman

Närvarande: Margareta Carlenius, ordförande, Marianne Upmark, Britt Andersson, Hans Hernström, Jörgen Silén, Ulla Göransson, Berit Bergman, Stig-Göran Fransson, Gunnar Sehlberg, Curt Forsbring, Stig Carlsson, Kerstin Kedvall, Lennart Åslid, Tomas Forsner och Ann Larsson.

Biskop Lars-Göran Lönnermark och biskop Claes-Bertil Ytterberg har deltagit i utskottets överläggningar.