Ekumenikutskottets betänkande

1995:505

nedskärningen av det svenska biståndet till

utvecklingsländer

Till Ekumenikutskottet har för beredning hänvisats OMot 1995:510 av Torgny Larsson och Marianne Upmark om nedskärningen av det svenska biståndet till utvecklingsländer. I motionen hemställs

att ombudsmötet som sin mening ger regeringen till känna vad som i motionen anförts om

nedskärningen av biståndet.

Motionen

Sedan ca 20 år har Sverige haft som målsättning att biståndet till utvecklingsländerna skall utgöra en procent av BNI (bruttonationalinkomsten). Enligt riksdagens beslut kommer dock biståndet att sänkas under kommande budgetår från 0,97 till 0,87 procent av BNI. Då det därefter skall ligga stilla i kronor räknat fram till 1998, torde biståndet enligt aktuella ekonomiska prognoser komma att utgöra endast 0,7 procent av BNI vid mandatperiodens slut.

Utöver denna sänkning har beslutats att biståndspengarna i ökad utsträckning skall täcka kostnader för asylsökande i Sverige.

Motionärerna menar att detta ger signaler till övriga världen att Sverige vid en nedgång i den egna konjunkturen är berett att överge tidigare åtaganden gentemot utvecklingsländerna. Man finner det oskäligt att biståndsanslaget används för att sanera statsfinanserna och menar att enprocentsmålet ej får överges.

Bakgrund

Enprocentsmålet för u-hjälpen är starkt förankrat i svensk kyrklighet och ombudsmötet har senast behandlat frågan 1991 och 1993.

Vid ombudsmötet 1991 behandlade två motioner, OMot 1991:515 och OMot 1991:537, det svenska biståndet. Motionärerna menade att det var oacceptabelt att sänka biståndet till utvecklingsländerna genom att använda delar av detsamma till att bekosta flyktingmottagandet i Sverige och till stöd till Östeuropa.

Ombudsmötet biföll utskottets hemställan om att ombudsmötet skulle begära att "stiftelsens styrelse tillskriver regeringen om att anslaget för internationellt utvecklingssamarbete i sin helhet bör användas för u-landsbistånd."

Vid ombudsmötet 1993 behandlades OMot 1993:513 om ett uttalande om uppfyllande av enprocentsmålet för u-hjälpen och OMot 1993:556 om uttalande med anledning av jubelåret. Med jubelåret som utgångspunkt hemställde motionärerna att enprocentsmålet skulle uppfyllas respektive att Svenska kyrkan skulle mana vårt lands beslutsfattare att värna om de enskilda människorna och stärka den inbördes solidariteten. Ombudsmötet biföll utskottets hemställan att med anledning av motionerna antaga en proklamation där krav ställdes på en rättvisare värld och på att minst en procent av Sveriges BNI skulle användas till bistånd.

Lutherhjälpen och SKM har i flera sammanhang protesterat mot nedskärningar av det svenska biståndet. Senast så skedde var under de s.k. prästkragedagarna i maj -95. Tillsammans med Caritas, Diakonia, Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen och Pingstmissionens U-landshjälp uppmanade man regeringen att

stoppa frysningen av biståndet och att göra en plan för återupprättandet av enprocentsmålet.

Utskottet menar att det är moraliskt oförsvarbart att människor i tredje världen, som oftast saknar mat och vatten för dagen, genom minskat svenskt u-landsbistånd ska bidra till att sanera de svenska statsfinanserna.

Utskottet framhåller att Svenska kyrkan vid upprepade tillfällen protesterat mot regeringens nedskärningar av u-landsbiståndet och genom att själv behålla nivåerna på detsamma inom sina olika biståndsorgan har kyrkan visat trovärdighet i denna diskussion.

Utskottet finner det lämpligt att SFRV:s styrelse aktualiserar den i motionen berörda frågan hos regeringen.

Med anledning av OMot 1995:510 hemställer utskottet

att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse ger regeringen till känna vad som i motionen anförts om nedskärningen av biståndet.

Sigtuna den 21 augusti 1995

Eskil Jinnegård.

Eva Carlestål

Närvarande: Eskil Jinnegård ordförande, Rolf Forslin, Monica Reichenberg Carlström, Olof Lönneborg, Maja Larsson, Nelly Wallenborg, Allis Olsson, Ingemar Söderström, Evy Jonsson, Juhani Rantanen, Christina Schnackenburg, Christina Hjertén, Britta Olinder, Martin Wihlborg, Jan Nunstedt.

Biskop Jonas Jonson har deltagit i utskottets överläggningar.