Ekumenikutskottets betänkande

1995:501

en samlad organisation för Svenska kyrkans utrikesarbete

Till Ekumenikutskottet har för beredning hänvisats OMot 1995:506 av Anders Åkerlund m.fl. om en samlad organisation för Svenska kyrkans utrikesarbete.

Motionärerna menar att Svenska kyrkan misshushållar med befintliga resurser när den bedriver sitt utrikesarbete genom många olika organ. För att åstadkomma ett effektivare utnyttjande av resurserna och för att skapa en större tydlighet av Svenska kyrkans förhållande till omvärlden hemställs

att ombudsmötet begär att styrelsen för SFRV låter tillsätta en utredning om en samlad organisation för Svenska kyrkans internationella arbete.

Ekonomiutskottets yttrande 1995:502 y bifogas betänkandet.

Utskottet har vid behandlingen av motionen inhämtat information från företrädare för utrikesstiftelserna samt Sekretariatet för teologi och ekumenik.

Utskottet bejakar en utredning med uppdrag att belysa förutsättningarna för en eventuell sammanslagning av Svenska kyrkans utrikesarbete. En strävan att uppnå en mer enhetlig bild av Svenska kyrkan gentemot våra internationella kontakter får dock ej ske på bekostnad av den folkrörelsekaraktär som betecknar vissa av de aktuella organen.

Med hänvisning till det ovan anförda hemställer utskottet

att ombudsmötet med bifall till OMot 1995:506 begär att styrelsen för SFRV låter tillsätta en utredning om en samlad organisation för Svenska kyrkans internationella arbete.

Sigtuna den 21 augusti 1995

Eskil Jinnegård

Eva Carlestål

Närvarande: Eskil Jinnegård ordförande, Margarethe Isberg, Rolf Forslin, Monica Reichenberg Carlström, Olof Lönneborg, Maja Larsson, Allis Olsson, Ingemar Söderström, Evy Jonsson, Juhani Rantanen, Christina Schnackenburg, Christina Hjertén, Britta Olinder, Martin Wihlborg, Jan Nunstedt.

Biskop Jonas Jonson har deltagit i utskottets överläggningar.

Ekonomiutskottes yttrande

1995:502y

med anledning av OMot 1995:506 om en samlad organisation för Svenska kyrkans utrikesarbete

Till ekumenikutskottet

Ekonomiutskottet har beretts tillfälle att yttra sig över motion 1995:506 om en samlad organisation för Svenska kyrkans utrikesarbete.

Utskottet finner det mycket angeläget att fullfölja arbetet med att skapa förutsättningar för samordning av den rikskyrkliga verksamheten. Mot denna bakgrund anser utskottet att en översyn om hur ökad samordning kan ske bör genomföras. En sådan översyn bör kunna ske inom ramen för föreslagna anslag. Utskottet gör bedömningen att en samordning ger uppenbara vinster på sikt.

Sigtuna den 18 augusti 1995

På ekonomiutskottets vägnar

Suzanne Fredborg

Per Westberg

Närvarande: Suzanne Fredborg, ordförande, Lars Rydje, Lisen Ridne, Inga-Lisa Eklundh, Birger Jansson, Lars Andersson, Bengt Risberg, Ulla Samuelsson, Lennart Dahlin, Gösta Äng, Bengt Olof Dike, Tore Johansson, Karl-Erik Nibell, Sten-Arne Persson och Ann Berg.

Biskop Rune Backlund har deltagit i utskottets överläggningar.