Ekonomiutskottets betänkande

1995:504

om etiska placeringar

I detta betänkande behandlas motionen OMot 1995:551 av Roland Johansson om etiska placeringar.

Motionen

I motionen OMot 1995:551 hemställs

att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse tar fram material för att stimulera etiska placeringar.

För de närmare motiveringarna hänvisas till motionen.

Utskottet delar motionärens uppfattning om att det är viktigt att öka storleken i de s.k. etiska placeringarna som bl.a. kan innebära att kyrkan ekonomiskt kan stödja olika U-landsprojekt. Att etiska placeringar utgör en del av kyrkans kapitalförvaltning är ett ansvar för hela Svenska kyrkan, på såväl församlings-, stifts- som riksnivå.

När det gäller kyrkokommunala medel finns laghinder för etiska placeringar vilka bör överbryggas, ytterst genom lagändring. Det skall dock noteras att församlingarna har betydligt större frihet att förvalta sitt kapital vad avser t.ex. donationsmedel.

När det gäller åtgärder för att stimulera etiska placeringar skall nämnas, som motionären påpekat, att de rikskyrkliga stiftelserna har en gemensam placeringspolicy som innebär att 25 procent av långfristiga tillgångar kan placeras ideellt, d.v.s. så att de arbetar hos, med och för grupper som annars inte kommer i kontakt med finansiella marknader. Här avses främst de fattiga i tredje världen.

I Centralstyrelsens programförklaring 1993-1995 utfästes bl.a. att man skulle lyfta fram frågan om: "Nedskrivning av de fattiga ländernas skulder och en världshandel som leder till en rättvis fördelning och ett rätt bruk av jordens resurser". Så har också skett genom att Centralstyrelsen i olika sammanhang hänvisat till biskopsbrevet "Rika och fattiga" med tillhörande studieplan.

Inom den gemensamma administrativa avdelningen återfinns enheten Global ekonomi. Denna enhet är en resurs inom Svenska kyrkan för opinionsbildning, kompetenshöjning och lobbyarbete i frågor om global rättvisa. Avdelningen för Global ekonomi undersöker möjligheterna att placera en del av församlingarnas och de kyrkliga samfälligheternas utdebiterade medel ideellt. Denna prövning baseras på lag om rätt för kommuner, landsting och kyrkliga kommuner att lämna internationell katastrofhjälp och annat bistånd (SFS 1994:693).

Utskottet finner, liksom motionären, att det är angeläget att SFRV:s styrelse tar fram och ger spridning av material för att ge kunskap och stimulans om etiska placeringar.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

beträffande etiska placeringar

att ombudsmötet med anledning av motion 1995:551 som sin mening ger Stiftelsestyrelsen till känna vad utskottet anfört.

Sigtuna den 22 augusti 1995

På ekonomiutskottets vägnar

Suzanne Fredborg

Per Westberg

Närvarande: Suzanne Fredborg, ordförande, Lars Rydje, Lisen Ridne, Kenneth Åberg, Lars Andersson, Birger Jansson, Ruth Hallenius, Ulla Samuelsson, Lennart Dahlin, Gösta Äng, Boris Olsson, Tore Johansson, Karl-Erik Nibell, Sten-Arne Persson och Birger Palo.

Biskop Rune Backlund har deltagit i utskottets överläggningar.