Ekonomiutskottets betänkande

1995:503

om Svenska kyrkans bank

I detta betänkande behandlas motionen OMot 1995:545 av Britta Olinder m.fl. om en Svenska kyrkans bank.

Motionen

I motionen OMot 1995:545 hemställs

att ombudsmötet hos SFRV:s styrelse begär en utredning av förutsättningarna för att bilda Svenska kyrkans egen bank.

För de närmare motiveringarna hänvisas till motionen.

Utskottet vill inledningsvis peka på att det inom den gemensamma administrativa avdelningen för de rikskyrkliga stiftelserna pågår ett ständigt förnyelsearbete. De grundläggande målen är:

- att till lägsta möjliga kostnad tillgodose de administrativa och förvaltningsmässiga behov som organisationens olika enheter har, samt

- att etablera och underhålla administrativa rutiner som säkerställer ett rationellt och effektivt arbete i hela organisationen.

Inom ramen för detta arbete prövas ständigt nya vägar och förvaltningsformer. En naturlig del i detta kan vara att man inom de rikskyrkliga stiftelserna, liksom på stifts- och församlingsnivå, söker finna organisationsformer där t.ex. clearing i betalningsflöden och kapitalrationaliseringar kan ske.

Mot bakgrund av detta kan det ses som en naturlig del i den administrativa avdelningens förändringsprocess att pröva de frågeställningar motionärerna anfört i de pågående samordnings- och besparingssträvandena inom den samlade rikskyrkliga organisationen.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

beträffande Svenska kyrkans bank

att ombudsmötet avslår motion 1995:545.

Sigtuna den 22 augusti 1995

På ekonomiutskottets vägnar

Suzanne Fredborg

Per Westberg

Närvarande: Suzanne Fredborg, ordförande, Lars Rydje, Lisen Ridne, Kenneth Åberg, Lars Andersson, Birger Jansson, Ruth Hallenius, Ulla Samuelsson, Lennart Dahlin, Gösta Äng, Boris Olsson, Tore Johansson, Karl-Erik Nibell, Sten-Arne Persson och Birger Palo.

Biskop Rune Backlund har deltagit i utskottets överläggningar.