Ekonomiutskottes betänkande

1995:502

om avgifter för kyrkliga förrättningar m.m.

I detta betänkande behandlas motionen OMot 1995:523 av Nils Gårder om förbud mot avgifter för dop samt motionen OMot 1995:542 av Martin Cruce om clearing för konfirmation.

Motionerna

I motionen OMot 1995:523 hemställs

att ombudsmötet beslutar begära att SFRV:s styrelse verkar för att avgift inte bör uttagas av den enskilde för dop.

I motionen OMot 1995:542 hemställs

att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse utreder möjligheterna för en överenskommelse vad gäller clearing även för konfirmation i annan församling.

För de närmare motiveringarna hänvisas till motionerna.

Frågan om avgifter och clearing av kyrkliga handlingar har varit återkommande i ombudsmötet genom åren. 1993 uttalade ekonomiutskottet (OEo 1993:503):

"Svenska kyrkan är och vill vara en rikstäckande öppen folkkyrka. Mot denna bakgrund är det närmast en självklarhet att de kyrkliga handlingarna, som ur pastoral synvinkel tillhör de viktigaste i kyrkans kontakt med människorna, omfattas av ett system som baseras på principen om avgiftsfrihet för den enskilde, även om det i sammanhanget inte får bortses från de ekonomiska konsekvenserna på längre sikt. Den pågående utvecklingen mot ett utvidgat clearingssystem bör därför på allt sätt stimuleras."

Genom de nya tillhörighetsreglerna har motiven för avgiftsfrihet och clearing mellan församlingar och samfälligheter förstärkts. De praktiska problemen måste underordnas missionsuppdraget och det är angeläget att den enskilde inte drabbas av avgifter. Utskottet delar därmed motionärens i motion 523 uttalade uppfattning.

Vad däremot gäller frågan i motion 542 att utvidga clearingssystemet till att också omfatta konfirmationen ställer sig utskottet tveksamt. Det står de lokala kyrkoråden fritt att ekonomisk stödja hela eller delar av kostnaderna för exempelvis en internatläsning.

Efter vad utskottet erfarit går anslutningen till dop- och vigselclearingen något trögare än vad som varit fallet med begravningsclearingen. Det är mot bakgrund av detta uppenbart att det kan innebära en risk för dop- och vigselclearingens spridning att idag utvidga clearingen till att omfatta även konfirmationen.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

1. beträffande förbud mot avgifter för dop

att ombudsmötet med bifall till motion 1995:523 begär att SFRV:s styrelse verkar för att avgift inte bör uttagas av den enskilde för dop.

2. beträffande clearing för konfirmation

att ombudsmötet avslår motion 1995:542.

Sigtuna den 18 augusti 1995

På ekonomiutskottets vägnar

Suzanne Fredborg

Per Westberg

Närvarande: Suzanne Fredborg, ordförande, Lars Rydje, Lisen Ridne, Inga-Lisa Eklundh, Birger Jansson, Lars Andersson, Ulla Samuelsson, Lennart Dahlin, Gösta Äng, Bengt Risberg, Bengt Olof Dike, Tore Johansson, Karl-Erik Nibell, Sten-Arne Persson och Ann Berg.

Biskop Rune Backlund har deltagit i utskottets överläggningar.