Ekonomiutskottets betänkande

1995:501

Budget för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet 1996


Inledning

I detta betänkande behandlar utskottet Svenska kyrkans stiftelses för rikskyrklig verksamhet (SFRV:s) skrivelse Verksamhetsplan och rambudgetar för Svenska kyrkans gemensamma riksorganisation år 1996 (StSkr 1995:501) och motionen OMot 1995:535

av Yngve Kalin m.fl. om finansieringen av de gemensamma avdelningarna i Svenska kyrkans riksorganisation.

Utskottet har berett samtliga utskott tillfälle att yttra sig över StSkr 1995:501, och yttranden har inkommit från

- gudstjänstsutskottet (bil. 1)

- församlingsutskottet (bil. 2)

- utbildningsutskottet (bil. 3)

- ekumenikutskottet (bil. 4)

Utskottet har beträffande StSkr 1995:501 också inhämtat upplysningar från förvaltningsdirektören Lars-Olof Hellgren, kanslichefen i Kyrkofonden Torbjörn Zygmunt, revisorerna Nils Ola Andersson, Gudrun Larsén och Björn Fernström samt generalsekreteraren Sören Ekström.

Styrelsens skrivelse

I skrivelsen har styrelsen för SFRV föreslagit

att ombudsmötet fastställer styrelsens förslag till verksamhetsplan och budget för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet (SFRV) för år 1996,

att ombudsmötet förklarar sig inte ha något att erinra mot de övriga stiftelsernas, dvs. Svenska kyrkans missions, Svenska kyrkans i utlandet och Lutherhjälpens, verksamhetsplaner och budgetar för 1996.

Motionen

I motion OMot 1995:535 av Yngve Kalin m.fl. hemställs att ombudsmötet hos SFRV:s styrelse begär att hela kostnaden för de gemensamma avdelningarna, dvs. den Administrativa avdelningen och Personalavdelningen, täcks av kyrkofondsbidrag eller, om detta för närvarande inte är möjligt, att hela kostnaden för de gemensamma avdelningarna inkluderas i rikskyrkans budget genom omfördelningar.

För den närmare motiveringen hänvisas till motionen.

Förslaget

Allmänt

I skrivelsen läggs förslag fram till verksamhetsplan och rambudgetar för Svenska kyrkans gemensamma riksorganisation för år 1996. Årets budgetskrivelse från styrelsen för SFRV omfattar därför inte enbart SFRV, utan nytt för i år är att utrikesarbetet hos stiftelserna på riksplanet ingår, dvs. budgetskrivelsen omfattar även Svenska kyrkans mission (SKM), Svenska kyrkan i utlandet (SKUT) och Lutherhjälpen (LH). Syftet med denna ordning anges vara att ge en sammanhållen och överskådlig bild av omfattningen och inriktningen av verksamheten hos de nämnda fyra stiftelserna, och därmed tillhandahålla en överskådlig bild av verksamheten i Svenska kyrkans riksorganisation.

Vidare har styrelsen valt att övergå till att utarbeta och lägga fram förslag till rambudget i stället för en mer detaljerad budget. Styrelsens önskan är i denna del att ge ombudsmötet en överskådlig och sammanhängande framställning av såväl verksamhetens långsiktiga inriktning som de uppgifter som står i förgrunden under det närmaste budgetåret, och som för varje enhet anges genom tydliga mål.

I sammandrag fördelar sig budgetförslagets intäkter och kostnader enligt följande:

Sammanställning för hela Svenska kyrkans riksorganisation 1996 (belopp i Mkr)

De samlade intäkterna för Svenska kyrkans riksorganisation som redovisas i rambudgetarna för 1996 utgörs i huvudsak av

SFRVSKMSKUTLHKM KM är förkortning för Kyrkomötet.TOTALTInsamlade medel7615144235Kyrkofondsanslag1123717166Statsbidrag14780128Finansiella intäkter11311126Försäljning och övrigt1922041

Summa intäkter

133

138

53

255

17

596

Kostnaderna utgörs i huvudsak av

SFRVSKMSKUTLHKM1TOTALTAnslag till partners utomlands och i Sverige438811221363Anställd personal i utlandet och i Sverige45403918142Lokaler och andra kostnader för kansliet651517Övriga kostnader3952111774

Summa intäkter

133

138

53

255

17

596

SFRV

Kostnaderna för SFRV:s verksamhet har i budgetförslaget beräknats till ca 133 miljoner kronor. I detta belopp ingår även kostnaderna för Centralstyrelsens verksamhet.

Medelsbehovet från Kyrkofonden har beräknats till 111,6 miljoner kronor, vilket är en minskning med 2,9 miljoner kronor jämfört med innevarande år. I skrivelsen anges att ambitionen är att genom en kontinuerlig översyn sänka kostnaderna och höja produktiviteten i det rikskyrkliga arbetet. Nya verksamheter får därmed i första hand finansieras genom nedläggning eller minskning av andra uppgifter. I sammandrag fördelar sig budgetförslagets intäkter och kostnader enligt följande:

Sammanställning för hela SFRV 1996

Sammanställning av styrelsens förslag (belopp i tkr)

Utfall 1994Budget 1995Budget 1996Intäkter

Kyrkofonden111 400114 500111 600Statsanslag1 100Fondanslag4 7834 1255 000Försäljning14 64813 27013 150Räntenetto2 0377501 500

Summa

132 868

132 645

132 350

Kostnader

Personal och verksamhet87 89280 22378 750Nämnder, forskningsråd716700700

Ombudsmöte, revision, styrelse1 8122 3012 150Kommittéer4 1792 7002 750Anslag41 14344 22143 000

Till styrelsens förfogande för hela verksamheten

Budgetreserv3 000Oförutsedda verksamhetskostnader1 0392 4002 000Övrigt461100

Summa

137 242

132 645

132 350

Övriga stiftelser

Översikt över budgetsammanställningar för Svenska kyrkans mission, Svenska kyrkan i utlandet och Lutherhjälpen 1996

SKM SKUT LHUtfall 1994Budget 1995Budget 1996Utfall 1994Budget 1995Budget 1996Utfall 1994Budget 1995Budget 1996Intäkter

Insamlade medel737576121215149139144Kyrkofonden383737SIDA474747818580Finansiella intäkter713133141111Budgeterat underskott

(Eget kapital)3520Övriga intäkter5421112

Summa

132

139

138

53

50

53

256

270

255

KostnaderAnslag839088121011233236221Anställd per-sonal utomlands och i Sverige 393940373739171818Lokaler o andra kanslikostnader655111655Övriga kostnader855322111111

Summa

136

139

138

53

50

53

257

270

255

Utskottet

Allmänt

Årets budgetförslag utgår från den reviderade budgetramen för innevarande verksamhetsår. Det problematiska samhällsekonomiska läget fortsätter att ge återverkningar i den kyrkliga ekonomin, bl.a. genom kraftigt sjunkande skatteintäkter. Utskottet noterar att även om budgeten ur nedskärningssynpunkt inte innehåller några stora utmaningar, så präglas den av ett visst besparingstryck. Detta förhållande är rimligt på grund av det allmänna finansiella läget, och inte minst då verksamheterna på lokal nivå, i församlingar och samfälligheter, har tvingats underkasta sig kärvare ekonomiska villkor.

Utskottet har under budgetbehandlingen och vid informationsutbytet med chefstjänstemän, Kyrkofondens kanslichef och revisorerna inhämtat allmän information kring budgetförslaget och rådande ekonomiska förutsättningar. I detta sammanhang har frågor aktualiserats som utskottet anser bör redovisas särskilt, eftersom de kan anses ha såväl principiellt som annat intresse inför ombudsmötets behandling av budgetskrivelsen.

Redovisnings- och budgetteknik

Tidigare år har ekonomiutskottet uttalat önskemål om att den ekonomiska redovisningen borde göras lättillgängligare för att öka överskådligheten och förståelsen av det till ombudsmötet överlämnade materialet. Föreliggande skrivelse är ett visst tillmötesgående av utskottets tidigare anhållan. Utskottet noterar med tillfredsställelse skrivelsens nya utformning även vad gäller behandlingen av den rikskyrkliga verksamheten i ett sammanhang, och vad gäller de formulerade målen för respektive verksamhet som följer av orienteringen mot rambudgetering. Utskottet ställer sig således positivt till den samsyn på den kyrkliga riksorganisationen som skrivelsens innehåll och utformning ger uttryck för. För att göra bilden av den rikskyrkliga ekonomin ännu mer heltäckande vore tillfogandet av årsredovisningarna för Fastighets AB Sysslomannen, Kyrkans Hus AB och Svenska Kyrkans Riksmöten AB en angelägen komplettering.

De tydligt formulerade verksamhetsmålen för den rikskyrkliga verksamheten fungerar i detta sammanhang inte enbart som en klargörande information om stiftelsernas verksamhet och inriktning, utan de skapar även förutsättningar för en meningsfull resultatuppföljning. Utskottet förutsätter att denna typ av resultatuppföljning kommer att genomföras och att slutsatserna av dessa sedermera kommer att fungera som underlag för nya beslut. I tider av krympande ekonomiska ramar är återkoppling en oundgänglig del av budgetarbetet. För att framgångsrikt kunna lägga om till ett sådant arbetssätt är emellertid den helt avgörande förutsättningen att verksamhetsmålen fylls med distinkt och mätbart innehåll.

Utskottet menar att en klok hushållning av resurserna bör eftersträvas inte enbart genom tillämpandet av en ny styrningsfilosofi, utan denna ambition bör understödjas genom att budgetarbetet även präglas av framförhållning. Det är angeläget, menar utskottet, att en tydligare redovisning av planeringsförutsättningarna för budgetarbetet och tidiga strategiska överväganden vad gäller verksamheternas framtidsplanering ingår i stiftelsens skrivelse. Ekonomiutskottet anser vidare att det i dessa åtstramningstider är av intresse att utskottet tidigt kan skapa sig en uppfattning av hur olika besparingar på sikt kommer att slå. Utskottet efterlyser därför att omfattningen av besparingarna i budgetförslaget klart framgår i skrivelsen, och att en redovisning sker av på vilket sätt dessa krymper verksamheten. Detta är ett önskemål som även kommer till uttryck i församlingsutskottets yttrande (OF 1995:502y).

För att ytterligare förstärka insynen i och genomlysningen av den rikskyrkliga organisationen efterlyser utskottet en personalbilaga. Med nuvarande utformning saknar utskottet lättöverskådlig information om personalsituationen både vad gäller anställd personal och arvoderade förtroendevalda m.fl. I en sådan bilaga skulle inte enbart antalet tjänster redovisas, utan en uppställning av antalet årsarbetskrafter vore önskvärd.

Utskottets påpekanden i sammanfattning:

a) att varje verksamhetsmål fylls med distinkt och mätbart innehåll,

b) att verksamhetsmålen följs av resultatuppföljning,

c) att budget redovisar planeringsförutsättningar för budgetarbetet och tidiga strategiska överväganden vad gäller verksamheternas framtidsplaneringar,

d) att besparingsplaner redovisas jämte en analys av dessas effekter på verksamheten,

e) att budget redovisar personalbilaga i vilken även redogörelse lämnas om de förtroendevalda,

f) att stiftelsestyrelsens budgetskrivelse kompletteras med årsredovisningar för Fastighets AB Sysslomannen, Kyrkans Hus AB och Svenska Kyrkans Riksmöten AB.

Budget

Budgetramen för 1996 är något minskad jämfört med föregående år och anslaget från Kyrkofonden föreslås bli lägre. Förutom de påpekanden som diskuterats ovan ser utskottet ingen anledning att presentera något budgetalternativ. Styrelsens budgetförslag tillstyrks därmed, vilket innebär ett anslagsbehov ur Kyrkofonden om 111,6 miljoner kronor.

Efter en granskning av verksamhetsplaner och budgetar för Svenska kyrkans mission, Svenska kyrkan i utlandet och Lutherhjälpen för år 1996 finner utskottet heller ingen anledning till erinran. Utskottet förutsätter emellertid att kontinuerliga ansträngningar görs hos utrikesstiftelserna för att åstadkomma samordningsvinster och även på andra sätt effektivisera verksamheterna.

I motion OMot 1995:535 av Yngve Kalin m.fl. yrkas på att hela kostnaderna för de gemensamma avdelningarna för Svenska kyrkans riksorganisation, den Administrativa avdelningen och Personalavdelningen, täcks av kyrkofondsbidrag, eller i andra hand att kostnaderna inkluderas i rikskyrkans budget genom omfördelningar. Motionärerna anser att det för att samordningen skall fungera och rationaliseringsvinster uppnås krävs att samtliga stiftelser deltager på samma villkor.

Utskottet delar motionärernas åsikt att det ur effektivitetssynpunkt är angeläget att de administrativa funktionerna hos Svenska kyrkans riksorganisation samordnas. Denna ambition ligger väl i linje med intentionerna bakom tillskapandet av en gemensam administrativ funktion. Utskottet kan emellertid inte ansluta sig till motionärernas förslag om ett utökat uttag ur Kyrkofonden för att åstadkomma en sådan rationalisering. Utskottet förväntar sig att samordningen av de administrativa funktionerna föranleder besparingar som därmed avlastar respektive organs budgetar. Utskottet anser emellertid även att det skulle kunna vara rimligt att SFRV står för hela kostnaden för de gemensamma avdelningarna, om man med en sådan ordning ändock kunde tillförsäkras om samtliga stiftelsers strävanden att effektivisera den egna verksamheten. Med anledning av vad som anförts av utskottet och i motion OEo 1995:535 föreslås ombudsmötet att som sin mening ge styrelsen detta till känna.

Hemställan

Med hänvisning till det anförda hemställer utskottet

1. beträffande SFRV:s budgetförslag för år 1996

att ombudsmötet dels med bifall till styrelsens förslag fastställer det i StSkr 1995:501 framlagda budgetförslaget för SFRV år 1996, dels med anledning av motion OEo 1995:535 som sin mening ger styrelsen för SFRV till känna vad utskottet anfört,

2. beträffande redovisnings- och budgetteknik

att ombudsmötet begär att styrelsen för SFRV i fortsättningen iakttar vad utskottet ovan anfört i punkterna a-f,

3. beträffande anslag ur Kyrkofonden

att ombudsmötet fastställer anslagsbehovet ur Kyrkofonden för år 1996 till 111 600 000 kronor till SFRV,

4. beträffande verksamhetsplaner och budgetar för SKM, SKUT och LH för 1996

att ombudsmötet dels förklarar sig inte ha något att erinra mot dessa, dels som sin mening ger styrelsen till känna att samordningsarbetet mellan de olika stiftelserna bör intensifieras och redovisas.

Sigtuna den 22 augusti 1995

På ekonomiutskottets vägnar

Suzanne Fredborg

Shirin Ahlbäck

Närvarande: Suzanne Fredborg, ordförande, Lars Rydje, Lisen Ridne, Kenneth Åberg, Lars Andersson, Birger Jansson, Ruth Hallenius, Ulla Samuelsson, Lennart Dahlin, Gösta Äng, Boris Olson, Tore Johansson, Karl-Erik Nibell, Sten-Arne Persson och Birger Palo.

Biskop Rune Backlund har deltagit i utskottets överläggningar.

Bilaga 1

Ombudsmötet 1995

Gudstjänstutskottet

Gudstjänstutskottets yttrande 1995:502 y

Verksamhetsplan och rambudgetar för Svenska kyrkans gemensamma riksorganisation år 1996 (StSkr 1995:501)

Till ekonomiutskottet

På ekonomiutskottets begäran har gudstjänstutskottet beslutat överlämna yttrande över rubricerade skrivelse, beträffande den del som faller inom utskottets ansvarsområde. Utskottet har inte några erinringar mot det som där framförs.

Sigtuna 17 augusti 1995

Glenn Håkansson

Michael Kjörling

Närvarande:

Glenn Håkansson, ordf, Martin Cruce, Asta Karlsson, Bengt Ivar Peterson, Ulla Fransson, Karl-Henrik Eriksson, Anders Åkerlund, Sven G Månsson, Ann-Marie Nylander, Claes Gunnarsson, Per-Göran Rosén, Birgitta Ågebrant, Bengt Linvall, Pekka Heikkinen, Einar Malmström.

Biskop Biörn Fjärstedt har deltagit i utskottets överläggningar.

Bilaga 2

Församlingsutskottets yttrande Ombudsmötet

1995:502 y OF 1995:502 y

över skrivelse till ombudsmötet

Verksamhetsplan och rambudgetar

för Svenska kyrkans gemensamma

riksorganisation år 1996


Till ekonomiutskottet

Utskottet har beretts tillfälle att yttra sig över StSkr 1995:501 Verksamhetsplan och rambudgetar för Svenska kyrkans gemensamma riksorganisation år 1996.

Utskottet har särskilt granskat verksamhetsplanen och rambudgeten för Församlings-nämnden.

Utskottet konstaterar att det på nämnden och dess kansli ställs fler krav från kyrkomöte, ombudsmöte, stift, församlingar och andra kyrkliga organisationer än vad som är möjligt att rymma inom rambudgeten. Det framgår tydligt i verksamhetsplanen att nämnden tvingas göra kraftiga prioriteringar och inte har möjlighet att leva upp till alla de krav som ställs på den inom den rambudget som föreslås. Vilka områden och uppgifter som nämnden kommer att prioritera under år 1996 framgår inte tillräckligt tydligt i verk-samhetsplanen. Utskottet finner det angeläget att man till kommande års verksamhets-plan och rambudget tydligare konkretiserar hur man avser att förverkliga de uppsatta målen i den händelse medelstilldelningen inte blir tillräcklig.

Förslaget lämnas utan erinran.

Sigtuna den 17 augusti 1995

På församlingsutskottets vägnar

Margareta Carlenius

Marie Schött

Närvarande: Margareta Carlenius, ordförande, Björn-Eric Carlsson, Marianne Upmark, Håkan Engström, Hans Hernström, Gunnar Prytz, Ulla Göransson, Berit Bergman, Stig-Göran Fransson, Gunnar Sehlberg, Curt Forsbring, Stig Carlsson, Roland Johansson, Tomas Forsner och Ann Larsson.

Biskop Lars-Göran Lönnermark och biskop Claes-Bertil Ytterberg har deltagit i utskottets överläggningar.

Bilaga 3

Utbildningsutskottets yttrande

1995:501y

med anledning av StSkr 1995:501, Verksamhetsplan och rambudgetar för Svenska kyrkans gemensamma riksorganisation för år 1996

Till ekonomiutskottet

Utbildningsutskottet har beretts tillfälle att yttra sig över Verksamhetsplan och rambudgetar för Svenska kyrkans gemensamma riksorganisation för år 1996 (StSkr 1995:501).

Utskottet har inte någon erinran mot det framlagda förslaget.

Sigtuna den 18 augusti 1995

På utbildningsutskottets vägnar

Inga Mårtensson

Mikael Boman

Närvarande: Inga Mårtensson, ordf., Anna-Lena Weberup, Bengt Nilsson, Vanja Björsson, Carl-Henric Grenholm, Ingrid Emanuelson, Göran Wahlström, MajVis Hultén, Solveig Eriksson, Sven Janson, Gunnar Strömbäck, Eva Thuresson, Kerstin Wikman, Lena Petersson, Monica Karlsson.

Biskop Karl-Johan Tyrberg har deltagit i utskottets överläggningar.

Bilaga 4

Ekumenikutskottets yttrande OEu 1995:506y

1995:506y

Verksamhetsplan och rambudgetar för Svenska kyrkans gemensamma riksorganisation år 1996.


Till Ekonomiutskottet.

Ekumenikutskottet har beretts tillfälle att yttra sig över verksamhetsplan och rambudgetar för Svenska kyrkans gemensamma riksorganisation år 1996.

Utvecklingen mot internationalisering och globalisering innebär att det blir allt svårare att upprätthålla en strikt åtskillnad mellan verksamhet internationellt och nationellt. "Världen" finns nu överallt. Utskottet skulle därför välkomna en översyn av SKM:s och Lutherhjälpens instruktioner för att möjliggöra relevanta insatser från dessa även i Sverige. Utskottet hänvisar i detta avseende till sitt yttrande över OMot 1995:503 (OEu 1995:504y).

Utskottet har med uppskattning tagit del av närmare upplysningar kring verksamhetsplaneringen för sekretariatet för teologi och ekumenik. Särskilt vill utskottet uttrycka sin uppskattning över svenskt deltagande i KEK:s arbetsgrupp Islam i Europa. Det projekt som utskottet föreslår i betänkande OEu 1995:502 kan berikas ytterligare av denna svenska representation.

Utskottet har inget att erinra emot förslaget till verksamhetsplan och rambudgetar.

Sigtuna den 21 augusti 1995.

Eskil Jinnegård

David Axelson-Fisk

Närvarande: Eskil Jinnegård ordförande, Margarethe Isberg, Rolf Forslin, Monica Reichenberg Carlström, Olof Lönneborg, Maja Larsson, Allis Olsson, Ingemar Söderström, Evy Jonsson, Juhani Rantanen, Christina Schnackenburg, Christina Hjertén, Britta Olinder, Martin Wihlborg, Jan Nunstedt.

Biskop Jonas Jonson har deltagit i utskottets överläggningar.