Inbjudan till presskonferens

Vågar kyrkan slåss för de slagna kvinnorna?

Under årets kyrkomöte kommer ett antal motioner upp som behandlar våld som sker mot kvinnor i kristna miljöer samt jämställdhetsarbetet i kyrkan. Kvinnor i Svenska kyrkan vill med anledning av det inbjuda till presskonferens.

Vid träffen presenterar Ing Marie Rice sin rapport om våld mot kvinnor i kristna miljöer. Hon konstaterar att det finns kristna män som fysiskt och psykiskt misshandlar kvinnor. Ofta urskuldar sig dessa män med Bibelcitat. Det utnyttjar Bibeln för att rättfärdiga sitt våld. I de kristna församlingarna vet man att våld förekommer, men det finns en ovilja mot att öppet diskutera frågan och det finns knappast någon beredskap för att stödja och hjälpa de som utsatts.

I en annan motion behandlas jämställdhetsarbetet i kyrkan. Gertrud Åström är kvinnoforskare och menar att jämställdhet handlar om makt. För att någon ska få mer makt, krävs att någon annan ger ifrån sig makt. I ekonomiskt goda tider är det lätt att dela med sig. I kärvare tider har jämställdheten svårare att få gehör. Gertrud Åström menar att jämställdhetsfrågor är en demokratifråga. Kvinnor utgör hälften av befolkningen och ska därmed även ha hälften av makten.

Välkommen till presskonferensen måndagen den 14 augusti, kl 14.00. Vid träffen får Du tillfälle att ställa frågor till Ing Marie Rice (diakon), Kajsa Wejryd (ordförande i Kvinnor i Svenska kyrkan) och Inger Lise Olsen (konsulent för kvinnofrågor på Svenska kyrkans församlingsnämnd). Om möjligt kommer även Gertrud Åström (kvinnoforskare) att delta.

Tid Måndagen 14 augusti kl 14.00 - 15.00

Plats Församlingshemmet Munken, Sigtuna (vid Mariakyrkan)

tfn 08 - 592 503 86

Arrangör Kvinnor i Svenska kyrkan

Information Harriet Wennberg, Svenska Kyrkans Information

tfn 018-16 99 48, fax 018-16 99 31

Camilla Niklasson, Svenska kyrkans församlingsnämnd

tfn 018-16 95 85, fax 018-16 96 18

Väl mött den 14 augusti i Sigtuna!