Organisationsutskottets betänkande

1995:5

Ändring i kyrkomötets arbetsordning

Organisationsutskottet har noterat att då 1993 års kyrkomöte reviderade kyrkomötets arbetsordning (CsSkr 1993:6, KO 1993:2, kskr 1993:20) uppstod ett redaktionellt fel i 2 kap. 8 andra stycket. Där hänvisas till 7 kap. i arbetsordningen. Rätteligen skall hänvisningen avse 8 kap. Med anledning härav framlägger utskottet bilagda förslag till ändring av kyrkomötets arbetsordning.

Utskottet hemställer

att kyrkomötet bifaller utskottets i bil. framlagda förslag till ändring av kyrkomötets arbetsordning.

På organisationsutskottets vägnar

Sigtuna den 21 augusti 1995

Birgitta Johansson

Carl Norström

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Lars Starkerud, Birgitta Björner, Iréne Pierazzi, Göte Karlsson, Kerstin Björk, Berit Möllebäck, Bengt Englund, Sten Johansson, Margareta Holmberg, Gudrun Larsén, Kjell Söderberg, Birgitta Reimer, Jan Anders Jansson, Runar Patriksson.

Biskop Henrik Svenungsson och biskop Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar.

KO 1995:5

Bilaga

Kyrklig kungörelse

om ändring i kyrkliga kungörelsen (SKFS 1983:4) om arbetsordning för kyrkomötet.

Nuvarande lydelse

Föreslagen lydelse

2 kap. Sammanträden i plenum

8

På föredragningslistan förs upp bordlagda ärenden och övriga i förväg kända frågor som skall behandlas vid sammanträdet.

På föredragningslistan förs också upp meddelanden om det vid sammanträdet skall äga rum en debatt som avses i 9 eller besvaras frågor till Centralstyrelsen enligt 7 kap.

Föredragningslistan bör före sammanträdet anslås på kyrkomötets anslagstavla och delas ut i plenisalen.

På föredragningslistan förs också upp meddelanden om det vid sammanträdet skall äga rum en debatt som avses i 9 eller besvaras frågor till Centralstyrelsen enligt 8 kap.

Denna kungörelse träder i kraft den 1 januari 1996.