1995:65

av Lars Rydje

om kyrkoavgiften

I regeringsskrivelsen anges i avsnitt 4.2 (RegSkr 1995:1 sid. 20 och 23), att i lagen om Svenska kyrkan skall föreskrivas om "skyldigheten för dem som tillhör Svenska kyrkan att betala en lokalt beslutad kyrkoavgift".

Av motsvarande avsnitt i Kyrkoberedningens slutbetänkande framgår (SOU 1994:42 sid. 25 8 och 159f.), att avgift även skall kunna beslutas av "sammanslutning av församlingar". I nuvarande ordning avser detta bl.a. stiftssamfällighet. Detta förhållande framgår emellertid inte klart av framställningen i regeringsskrivelsen. Någon ändring av nuvarande ordning med dels lokal kyrkoskatt, dels stiftsskatt var uppenbarligen inte Kyrkoberedningens tanke. Tvärtom underströk man stiftens viktiga ställning och egna ansvar även i ekonomiskt avseende.

Det vore djupt olyckligt, om en oreflekterad formulering om "lokalt beslutad" kyrkoavgift i lagen om Svenska kyrkan skulle tvinga en reformerad kyrka att återinföra den tidigare ordningen med frivilliga stiftsting som ekonomisk bas för stiftens verksamhet. Lika illa vore det att göra stiften ekonomiskt helt beroende av anslag ur Kyrkofonden för sin verksamhet. Den enda rimliga ordningen är en fortsättning av den nuvarande stiftsskatten, dvs. ordningen att stiftet genom eget beslut tar ställning både tll sin budget och till den utdebitering som behövs för att täcka de kostnader som budgeten för med sig.

Det finns därför anledning för kyrkomötet att för undanröjande av missförstånd klart ange, att skyldigheten för dem som tillhör Svenska kyrkan att betala kyrkoavgift skall avse såväl lokalt som av vederbörligt stiftsorgan beslutad kyrkoavgift.

Däremot finns det inte heller i en reformerad ordning någon anledning till införande av en rikskyrkoavgift. Om rikskyrkan (kyrkomöte och centralstyrelse) får ansvar för Kyrkofonden, kan rikskyrkan i samband med fastställandet av Kyrkofondens budget besluta om rikskyrkans behov av anslag ur fonden för sin verksamhet.

Med hänvisning till det anförda hemställs

att kyrkomötet -- för det fall att regeringsskrivelsens förslag tillstyrks -- som sin mening ger regeringen till känna att skyldigheten för dem som tillhör Svenska kyrkan att betala kyrkoavgift bör avse såväl lokalt som av vederbörligt stiftsorgan beslutad kyrkoavgift.

Lars Rydje