1995:56

av Birgitta Johansson m.fl.

med anledning av regeringens skrivelse om ändrade relationer mellan staten och Svenska kyrkan

Regeringen har i skrivelsen beslutat inhämta kyrkomötets yttrande över ett principförslag till framtida relationer mellan staten och Svenska kyrkan.

Trots att det under årtionden pågått utredningar i "kyrka--stat"-frågan har det ännu inte framkommit något förslag som majoriteten av församlingarna ställer sig bakom. Detsamma gäller med Kyrkoberedningens förslag som nu ligger till grund för regeringens skrivelse till kyrkomötet. En majoritet av församlingar och pastorat har vid remissarbetet till stora delar avvisat förslaget.

I skrivelsen påpekas på många punkter att utredningar erfordras. Det finns därför anledning att ifrågasätta det meningsfulla i att redan nu ta ställning till förslaget. Innan detta sker bör utredningsarbetet avklaras.

Vi finner det därför inte möjligt för kyrkomötet att säga ja till det principförslag som här föreligger.

Med hänvisning till det anförda hemställs

att kyrkomötet som sin mening ger regeringen till känna att kyrkomötet med anledning av de oklarheter som föreligger inte kan tillstyrka regeringens förslag.

Växjö den 19 juli 1995

Birgitta Johansson