1. Svenska kyrkan är en evangelisk-luthersk folkkyrka som vill nå ut med evangelium till alla. Den vill ge möjlighet till gudstjänst och församlingsgemenskap. Grundvalen för församlingsarbetet är Bibeln och kyrkolagen.
2. Församlingsorganisationen omfattar hela landet. Församlingarna är territoriella. Oavsett bostadsort och ekonomi ges alla möjligheter till gudstjänstliv och själavård i Svenska kyrkan.
3. Svenska kyrkan har en demokratisk uppbyggnad. Prästerlig ämbetsförvaltning kombineras med starkt lekmannainflytande i den kommunala självstyrelsens form.
Vår utgångspunkt är att dessa grundläggande förutsättningar skall bestå vilket bör ges regeringen till känna.
Vår utgångspunkt liksom den övervägande majoriteten av Svenska kyrkans församlingar är att den kommunala statusen och beskattningsrätten bibehålls. Detta bör ges regeringen till känna.
Regeringen säger i avsnitt 4.1 "För det första är det inte möjligt att upprätthålla församlingarnas kommunstatus inom ramen för den konstitutionella lösning som vi har redovisat." Med en annan konstitutionell lösning kan kommunstatusen sålunda upprätthållas.
Vi föreslår att kyrkomötet som sin mening ger regeringen till känna att regeringsformens bestämmelser om kommuner bör utsträckas till att gälla även Svenska kyrkans församlingar. Därmed uppstår inte heller den tvekan som skrivelsen ger uttryck för när det gäller om offentlighetsprincipen kan tillämpas på Svenska kyrkans församlingar.
När det gäller den rättsliga regleringen i avsnitt 4.2 säger regeringen att den i huvudsak skall bygga på Kyrkoberedningens förslag till lag. Enligt vår uppfattning är denna alldeles för begränsad för att garantera församlingarna självständighet och ekonomi.
Vi föreslår att kyrkomötet uttalar att den nya lagen skall omfatta bestämmelser som i huvudsak motsvarar nuvarande femte avdelningen i kyrkolagen. I denna avdelning finns grunderna för församlingarnas självstyrelse och demokratiska uppbyggnad. Därutöver bör den viktiga demokratiska funktionen som allmänna val till kyrkliga organ lagregleras.
Sammanfattningsvis innebär detta att vi föreslår kyrkomötet att som sin mening ge regeringen till känna:
att den kommunala statusen bör utsträckas till att gälla även Svenska kyrkans församlingar
att regler därom införes i regeringsformen
att lagstiftningen om Svenska kyrkan byggs ut
att offentlighetsprincipen bibehålles.
Vi avstyrker utredning angående övergångsbestämmelser för den kyrkokommunala egendomen eftersom vi föreslagit att kommunstatusen skall bibehållas.
Vi avstyrker permutationsregler för förenings- och stiftelseegendom.
Detta bör kyrkomötet ge regeringen till känna.
1. att kyrkomötet avvisar regeringens förslag i RegSkr 1995:1,
2. att kyrkomötet som sin mening ger regeringen till känna vad som i motionen anförts om bibehållen kommunstatus och beskattningsrätt.
3. att kyrkomötet -- om skrivelsen inte i sin helhet avvisas --
a) som sin mening ger regeringen till känna vad som i motionen anförts om de grundläggande förutsättningarna för Svenska kyrkan som öppen folkkyrka,
b) som sin mening ger regeringen till känna vad som i motionen anförts om församlingarnas syn på kommunstatus och beskattningsrätt,
c) som sin mening ger regeringen till känna vad som i motionen anförts om den kommande kyrkolagens utformning,
d) som sin mening ger regeringen till känna vad som i motionen anförts om ekonomi och uppbörd,
e) som sin mening ger regeringen till känna vad som i motionen anförts om begravningsväsendet,
f) som sin mening ger regeringen till känna vad som i motionen anförts om den kyrkliga egendomen.
Fristad den 19 juli 1995
Eskil Jinnegård
Juhani Rantanen Ruth Hallenius
Ulla Fransson Gudrun Carlsson
Ingemar Öberg Henry Svensson