1995:51

av Anita Franzén m.fl.

med anledning av regeringens skrivelse om ändrade relationer mellan staten och Svenska kyrkan

Kyrkomötet har fått regeringens skrivelse 1995:1 för yttrande. Förslagen i skrivelsen bygger i stora delar på Kyrkoberedningens betänkande Staten och trossamfunden (SOU 1994:42).

Vid remissbehandlingen möttes Kyrkoberedningens förslag av omfattande kritik från bl.a. församlingar/samfälligheter. Regeringen har gjort en del förändringar av Kyrkoberedningens förslag men förändringarna innebär i flera fall betydande försämringar. I Kyrkoberedningens förslag finns åtskilliga oklarheter men regeringen har inte undanröjt dessa. Bristerna i skrivelsen är så omfattande att den inte kan ligga till grund för ett principbeslut.

Vi skall i denna motion kortfattat peka på några av de mest betydelsefulla bristerna och redovisa de riktlinjer som vi anser bör gälla för det fortsatta arbetet i kyrka--statfrågan.

1. Kommunstatus

Vare sig Kyrkoberedningen eller regeringen har redovisat några övertygande skäl för att låta de kyrkliga kommunerna upphöra som kommuner eller menigheter. Tvärtom är det uppenbart att om man verkligen vill uppnå/bibehålla en öppen demokratisk och rikstäckande folkkyrka så är fortsatt kommunstatus av avgörande betydelse. Detta är skälet för att vi anser att bibehållen kommunstatus är ett huvudkrav.

2. Beskattningsrätten

Det kan knappast råda någon tvekan att den föreslagna kyrkoavgiften är att betrakta som en skatt. Enligt regeringsformen kan endast riksdagen och kommunala församlingar besluta om skatt. Att ge församlingarna utan kommunstatus beskattningsrätt genom tillägg i regeringsformen är knappast politiskt realistiskt. Med bibehållen kommunstatus undanröjs dessa problem.

3. Demokratisk kyrka

Skrivelsens förslag innebär en centralisering av Svenska kyrkans verksamhet. Detta kommer att innebära oacceptabla begränsningar av närdemokratin i kyrkan. Det är också oklart om församlingar och samfälligheter blir egna juridiska personer. Vi anser att decentralisering och närdemokrati är viktiga grundelement även i den kyrkliga verksamheten, men förslagen i regeringsskrivelsen motverkar detta och måste därför avvisas.

4. Folkets röst

En överväldigande majoritet av de församlingar/samfälligheter som har yttrat sig över Kyrkoberedningens förslag har förordat bibehållen kommunstatus och beskattningsrätt. Det är anmärkningsvärt att detta inte har beaktats i regeringens skrivelse. Församlingar/samfälligheter utgör kyrkfolkets röst och att inte beakta den är en nedvärdering av viktiga demokratiska värden. Enligt vår mening borde regeringen -- om man inte vill ta hänsyn till en stark remissopinion -- låtit svenska folket säga sin mening i en folkomröstning.

Med hänvisning till det anförda hemställs

1. att kyrkomötet som sin mening ger regeringen till känna att kyrkomötet på grund av skrivelsens stora brister avstyrker densamma,

2. att kyrkomötet som sin mening ger regeringen till känna vad i motionen anförts som riktlinjer för det fortsatta arbetet med kyrka--statfrågan.

Kungsbacka den 14 juli 1995

Anita Franzén