1995:41

av Ingemar Rehnman-Johansson

om vidgad skyldighet att tillhandahålla kyrkliga tjänster m.m.

Alltför ofta förekommer beskrivningar i press om att människor möts med krav om avgifter från kyrkan för de tjänster som de redan betalt för via skattsedeln. Trots att det finns förslag om ändrade förhållanden mellan kyrkan och staten som skall gälla fr.o.m. år 2000 måste vi snarast få en bättre lösning än i dag bl.a. genom ändring i kyrkolag och begravningslag samt ändrad tolkning av lagstiftning som berör dessa kyrkliga tjänster dop, vigsel och begravning. Vi måste även utreda ett annat system för den inomkyrkliga ekonomiska regleringen.

Några fall som belyser problemet:

-- En studerande vid universitet som tillfälligt flyttat till universitetsstaden måste flytta sin kyrkotillhörighet. När studenten vill att prästen som hon känner genom sin KU-grupp, i den församling där hon vuxit upp och har sitt permanenta hem, döper hennes nyfödda barn skall prästen göra det utanför sin ordinarie tjänst och församling ta betalt för tjänsten av henne om församlingen i universitetsstaden inte frivilligt ingått i den s.k. förrättningsclearingen.

-- En äldre herre måste flytta till stadsförsamlingen för att få en lämpligare lägenhet nära barnen istället för gården i landsförsamlingen där han bott och betalat skatt i alla år. När han avlider måste prästen som han så mycket älskar förrätta begravningen utanför sin ordinarie arbetstid och landsförsamlingen ta betalt av stadsförsamlingen eller dödsboet.

Utgångspunkten för denna motion är att Svenska kyrkan skall tillhandahålla sina tjänster utan meravgifter oberoende vilken kyrkokommun som dessa tjänster utförs i. Denna princip skall gälla för dem som tillhör Svenska kyrkan avseende samtliga typer av tjänster och dem som betalar s.k. dissenterskatt för tjänster i samband med begravning. Kyrkokommunerna utdebiterar skatt för dessa ändamål. Lika självklart är att anställda i Svenska kyrkan skall vara skyldiga att inom sin tjänstetid, utan extra ersättning, utföra dessa tjänster. Detta är en trovärdighetsfråga för Svenska kyrkan som tar ut miljarder i skattemedel. Det är dessutom oftast inte av "kuriosaskäl" som man väljer en annan församling än där man bor. Det är oftast en församling som man har en stark relation till på ett eller annat sätt.

I dag försöker man med olika insatser framför allt från Svenska kyrkans församlings- och pastoratsförbund lösa dessa problem med s.k. clearing. Denna clearing är ett frivilligt åtagande från kyrkokommunen och på många håll har man lyckats bra. Det finns dock flera som står utanför denna form av ekonomisk reglering bland kyrkokommunerna. Ett särskilt problem är Stockholmsområdet där kommunen som sköter begravningsplatserna.

Å andra sidan möter kyrkokommuner som försöker ha en pragmatisk lösning av frågorna hinder p.g.a. tolkningen av gällande kommunala kompetens. Jfr regeringsrättens dom 1993-12-23 mot kyrkofullmäktiges beslut i Ystads församling.

Jag vill med denna motion att kyrkomötet inititierar en ändring i rätten att tillhandahålla kyrkliga tjänster så att kyrkokommunen får rätt att tillhandahålla kyrkliga tjänster för samtliga kyrkotillhöriga respektive begravningsverksamhet för samtliga boende i Sverige på samma sätt som för de egna kyrkotillhöriga respektive boende i kyrkokommunen.

I ett andra steg vill jag att det inskrives en skyldighet att tillhandahålla dessa tjänster.

Ändringen kan ske genom ändrad lagstiftning och/eller ändrad tolkning vem tjänsten riktar sig mot. Här kunde man ha som utgångspunkt "vistelse i församling".

Dop-, vigsel- och begravningsgudstjänst i församlingens lokaler är offentliga och riktar sig till alla dem som är närvarande eller vistas i lokalen. Jämför med en gudstjänst under sommaren med turister: Inte tar vi särskild avgift för de utomförsamlingsbor som är närvarande.

I kyrkolagen och begravningslagen kan en särskild bestämmelse införas om rätten eller skyldigheten att tillhandahålla tjänster även till utomförsamlingsbo utan särskild avgift.

Hanteringen av dessa småsummor för kyrkliga tjänster till utomförsamlingsbor som sker genom clearing mellan församlingar skapar stora administrativa besvär bl.a. på grund av att clearingåtaganden skiljer sig mellan olika församlingar. För hela Svenska kyrkan blir det bara ökade kostnader för byråkrati.

Med denna motion yrkar jag

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen initierar en utredning om ekonomisk reglering av de merkostnader, utöver en viss miniminivå, genom Kyrkofonden så att en kyrkokommun skulle kunna erhålla extra utjämningsbidrag om kostnader för tjänster för utomförsamlingsbor överstiger en viss miniminivå, med hänsyn till kyrkokommunens storlek.

Ingemar Rehnman-Johansson