1995:40

av Gunnar Lindberg

om regeringens hantering av kyrka-statfrågan ur demokratisk synpunkt

Statsmaktens hantering av kyrka-statfrågan torrde kunna ifrågasättas ur demokratins, religionsfrihetens och folkrättens synpunkt. Från att tidigare hävdat att alla relationsändringar stat-kyrka skulle ske på kyrkans initiativ och att det krävdes "breda lösningar", har statsmakten alltmera övergått till maktutövning. Trots församlingarnas i god demokratisk ordning fattade remissbeslut, som klart avvisat oönskade förändringsförslag, har kyrkan förvägrats arbetsro genom att nya förslag lagts fram. Folkbokföringen fråntogs kyrkan i strid med kyrkomötets majoritetsbeslut. När kyrkomötet biföll att en utredning av kyrkans ekonomi skulle ske, men hållas åtskild från stat-kyrkadebatten, ändrade statsmakten kyrkomötets direktiv och förvandlade den till en stat-kyrkautredning. Nu talar regeringen inte längre om kyrkans initiativ utan förefaller beredd att med riksdagens hjälp sätta sig över majoritetsmeningen i församlingarna när det gäller beskattningsrätt och kommunstatus. Allt mödosamt remissarbete som församlingarna lojalt utfört under decennier i tron på en demokratisk handläggning av deras svar, har alltmer visat sig meningslöst och försumbart. Hanteringen av kyrkofrågorna har inte stärkt det trovärdighetskapital som staten i nuläget så väl behöver. Att genom maktutövning åstadkomma dramatiska ändringar av ett trossamfunds status och kontaktyta mot dem hon betjänar, kan inte vara förenligt med religionfrihet och folkrätt.

För att räta ut dessa frågetecken och inte lämna någon oklarhet när det gäller de juridiska och folkrättsliga aspekterna bör svenska folket ges garantier för det rättmätiga i att åsidosätta majoritetsmeningen i församlingarna. Detta skulle dämpa den växande spänningen mellan en maktägande minoritet och en majoritet som känner sig maktlös och överkörd.

Mot bakgrund av det anförda hemställer undertecknad

att kyrkomötet som sin mening till regeringen anför, att innan mera långtgående beslut tas som påverkar Svenska kyrkans framtid bör en opartisk och förutsättningslös juridisk utredning tillsättas, med uppgift att pröva handläggningen av kyrka-statfrågan och riksdagsberedningens förslag utifrån religionsfrihetens, demokratins och folkrättens aspekter.

Ekshärad den 15 juni 1995

Gunnar Lindberg