1995:39

av Gunnar Lindberg

om de kyrkliga valen

En stor majoritet i församlingarna och de politiska föreningarna, ser med oro på det låga deltagandet i de kyrkliga valen. Detta förkrymper den demokratiska processen och ger möjlighet till kyrkopolitiska "kupper". En länge framförd uppfattning gör gällande att den nuvarande tidpunkten för valen bidrar till den dåliga uppslutningen. Kyrkan anses behöva en egen valdag med ett starkare personvalsinslag. Även frågan om mandatbidrag har aktualiserats vid flera kyrkomöten. Inför 1997 års val är det viktigt att dessa frågor förs fram till beslut.

Mot bakgrund av det anförda hemställs

1. att kyrkomötet som sin mening ger regeringen till känna att en bred uppslutning förekommer bland församlingarnas förtroendevalda kring de förslag som förts fram angående kyrkofullmäktigeval tredje söndagen i september med en valperiod på fyra år, en kyrkans valdag med direkta val till kyrkofullmäktige, stiftsfullmäktige och kyrkomötet, ett förstärkt personvalsinslag, namnlistor vid poströstning och mandatbidrag.

2. att kyrkomötet som sin mening ger regeringen till känna att det finns ett starkt önskemål bland kyrkans folkvalda att förändringen sker inför 1997 års val och att den demokratiska processen på detta sätt förstärks.

Ekshärad den 15 juni 1995

Gunnar Lindberg