1995:38

av Tomas Forsner

om huvudgudstjänst för alla åldrar

"Gudstjänsterna är så långtråkiga!" "Det är så tråkigt att inte barnen och ungdomarna kommer!" "Stoppa plågsamma gudstjänstförsök!" "Det blir så stökigt på familjegudstjänsterna och man har så svårt att höra vad som sägs i predikan. Det blir ingen ro och stillhet!"

Kommentarerna kring Svenska kyrkans gudstjänster är och har varit många de senaste åren. Vi får också ständigt höra att i de flesta församlingarna sjunker gudstjänstdeltagandet och genomsnittsåldern blir högre och högre. Mycket har prövats och gjorts för att vända utvecklingen, många annorlunda gudstjänster, temagudstjänster m.m. Men huvudgudstjänsterna ligger, trots möjlighet till alternativa inslag, ganska fast i ett mönster som, utöver familjegudstjänsten, inte är särskilt barn- och ungdomsvänligt. Och om man önskar att familjer och barn ska komma, inte bara nån gång då och då, så skulle man behöva ha familjegudstjänst som enda gudstjänstform i de församlingar där man bara kan fira en gudstjänst per söndag eller inte ens det. Men därtill blir familjegudstjänsten lite för ytlig för att ge de trogna besökarna sin beskärda del.

Finns det någon gudstjänstform som kan foga samman dessa önskemål? De senaste decennierna har man i många församlingar prövat att ha med barnen i början av gudstjänsten, och sedan låtit dem följa någon ledare eller förälder till en mini-söndagsskola eller andra aktiviteter under predikan, eller resten av gudstjänsten. Jag tror på denna form för ett gudstjänstfirande för alla generationer. Vi har prövat det under beteckningen Tillsammansgudstjänst.

Svenska kyrkans huvudgudstjänster skulle behöva ett alternativ som medvetet lät första delen av gudstjänsten bli barnens och ungdomarnas, med ett språk som är deras och med sådana inslag som är korta, intressanta, ja roliga utan att vara ytliga. Viktigt är att det händer något, om inte för alla, så för många av sinnena, inte bara hörseln. Och gärna med rörelse i kyrkorummet.

Efter en lätt Psalm kunde det finnas ett förslag på utformning eller alternativt fri utformning av en Inledning med inslag såsom bön, växelläsning, sånger, barnmedverkan, kör m.m., Evangelium, gärna med evangelieprocession där närvarande eller vidtalade barn eller ungdomar deltar, kort Textutläggning om någon viktig sak i evangeliet ev. Trosbekännelse (denna kan annars höra till de vuxnas gudstjänst), Sång (el. Psalm) varvid Kollekten upptages (också ett moment där det "händer något"). Därefter kan man sjunga en Sång, Bibelvisa, eller Psalm varunder barnen går ut och samlas för sig. En sådan barnens del kan röra sig om ca 20 min, varvid det finns utrymme för ytterligare fördjupning för de vuxna genom textläsning/ar av GT-text och epistel, predikan, (trosbekännelse), syndabekännelse el. överlåtelsebön, förbön osv. och ett psalmval som passar de vuxna. När mässa firas får man utifrån pastorala och praktiska överväganden bedöma om barnen bör vara med.

Säkert finns många erfarenheter, synpunkter och förslag kring en sådan gudstjänstform, men behovet är framför allt att man kan ha en sådan gudstjänst som normal huvudgudstjänst och "godkänd" ur handbokssynpunkt. Efter en fri försöksperiod med en av Centralstyrelsen föreslagen ordning kunde sådan gudstjänst godkännas som huvudgudstjänst.

Därför anhåller jag om

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen vidtar åtgärder så att ett förslag till ordning för huvudgudstjänst för alla åldrar enligt vad motionen anför kommer till stånd och prövas i församlingarna för ett eventuellt antagande som kompletterande huvudgudstjänstform.

Götene den 14 juni 1995

Tomas Forsner