1995:34

av Åke Frennby

om snabbare valgenomslag i de kyrkliga valen

Enligt 13 kap. 5 i kyrkolagen väljs ledamöter och ersättare i kyrkofullmäktige för tre år räknat fr.o.m. den 1 januari året efter det år då valet ägt rum.

Däremot löper kommunfullmäktiges mandatperiod från den 1 november valåret.

Genom denna ordning möjliggörs ett snabbare valgenomslag genom att samtliga organ kan tillträda och börja arbeta så snart som möjligt efter valet. Härigenom får också den tillträdande majoriteten möjlighet att påverka utformningen av budgeten för det nästkommande året.

Under senare år har kyrkolagen alltmer anpassats till kommunallagen. Den situation, som nu har uppstått genom att kyrkovalet 1997 ej tidsmässigt är beroende av kommunalvalen, aktualiserar att tidigarelägga kyrkovalen till mitten av september. Därigenom erhålles möjlighet till ett snabbare valgenomslag. För detta fordras en lagändring av 13 kap. 5 i kyrkolagen och motsvarande ändring i lagen om kyrkofullmäktigeval, som innebär att mandattiden för ledamöter och ersättare i kyrkofullmäktige löper från den 1 november valåret. Då uppnås framför allt att det är de nyvalda ledamöterna som beslutar om den budget, som skall gälla för det nästkommande året.

Med hänvisning till ovanstående hemställer jag

att kyrkomötet hos regeringen begär sådan ändring i kyrkolagen och lagen om kyrkofullmäktigeval att ovan framförda synpunkter blir tillgodosedda och som innebär ett snabbare valgenomslag.

Anderslöv den 12 juni 1995

Åke Frennby