1995:30

av biskop Karl-Johan Tyrberg

om principerna för prästtjänstfördelningen inom Svenska kyrkan

Undertecknad avgav till föregående kyrkomöte en motion i rubr. fråga.

Denna motion koncentreras mera på frågan om principer för prästtjänstfördelningen och vilka faktorer som kan styra denna fördelning.

Under många år har pastoratets invånarantal liksom antalet vårdplatser vid sjukhus styrt antalet prästtjänster i ett pastorat. Dessa bägge grundpelare synes utgå ifrån att befolkningen oavsett var den bor har likartad rätt till prästerlig service.

Är dessa verkligen de enda och riktiga parametrarna för att bestämma prästtjänstfördelningen i stiften år 1995? Möjligtvis var så fallet år 1950 men 1995 så har det omgivande samhället förändrats radikalt. T.ex. den omdaning som hälso- och sjukvården har genomgått från institutionssjukvård till hemsjukvård.

Dessutom är det så att Svenska kyrkan i dag tillhandahåller tjänster från flera andra tjänstekategorier.

Nya parametrar:

(utöver

-- invånarantal och

-- antal vårdplatser)

-- glesbygdssituation

-- högskolor

-- militära institutioner

-- kriminalvårdsanstalter

-- kommuncentrum

-- speciella industrier

-- många industrier

-- ensidig befolkningsstruktur

-- landsbygd och stad har olika behov

-- många ensamma mammor/pappor

-- hög ålder

-- många barn

-- antalet främmande trosbekännare i förhållande till antalet kyrkotillhöriga

-- diakontjänst/er finns inom pastoratet

-- församlingsassistent/pedagogtjänst/er finns inom pastoratet.

Hur skall då dessa olika parametrar värderas i förhållande till det grundläggande begreppet invånarantal.

För detta erfordras en lokal analys av läget och de behov som läget i pastoratet medför.

Ett sätt kan vara att koppla framtidsutredningen om folkkyrkan och en utredning i denna fråga till varandra. Hur skall kyrkan arbeta efter år 2000? Hur skall prästtjänsterna användas om Svenska kyrkan får en annan verksamhetsinriktning.

Undertecknad hemställer

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen låter utreda principer för prästbemanningen utifrån de nya situationer och förutsättningar som kyrkan har att arbeta efter.

Härnösand den 14 juni 1995

Karl-Johan Tyrberg