1995:25

av Lars Rydje m.fl.

om inkallelseordningen för ersättare i stiftsfullmäktige

Vid tre tidigare kyrkomöten har frågan om ersättare i stiftsfullmäktige behandlats med anledning av motioner som påpekat att reglerna är svårtolkade och därmed svåra att tillämpa på ett riktigt sätt. Ersättares tjänstgöring i stiftsfullmäktige regleras i 24 kap. 6 paragrafen 3 mom. kyrkolagen.

Första kyrkolagsutskottet har vid varje tillfälle frågan behandlats funnit att bestämmelserna och inträdesordningen för ersättare är svårtolkade och framhållit värdet av att dessa regler förtydligas och förenklas. Utskottet avstyrkte en motion i frågan med anledning av att utskottet utgick ifrån att kyrkoberedningen skulle beakta frågan i sitt arbete.

När frågan på nytt genom motion av Urban Gibson m.fl. behandlades av utskottet vid förra kyrkomötet, fann utskottet ingen anledning att tillstyrka motionen, eftersom regeringen aviserat om en närmare utredning om ändring av reglerna men i ett annat sammanhang.

Trots att alla tycks vara överens om nödvändigheten av att reglerna i denna fråga förändras tycks en lösning dröja. Därför hemställs

att kyrkomötet i avvaktan på ändrade regler för inkallande av ersättare i stiftsfullmäktige begär att Centralstyrelsen utfärdar en rekommendation hur dessa regler kan tillämpas på ett enkelt och ändamålsenligt sätt.

Lars Rydje

Marianne Rosenkvist Karl-Henrik Eriksson