1995:24

av Britta Olinder m.fl.

om regler i kyrkoordningen för förvaltning av kyrkans kapital

Hur mycket tjänar bankerna på att ha hand om kyrkans pengar? Skulle kyrkan vinna på att handha pengarna själv? Vilka skulle fördelar resp. nackdelar vara om kyrkan startade egen bank? Vad är gott förvaltarskap i detta sammanhang?

En annan, till synes motstridande, sida av kyrkans förvaltarskap gäller solidarisk placering av kapitalet. Det är en rättvisefråga i en värld med stora skillnader mellan rika och fattiga. Kyrkan måste alltid vara på de fattigas sida, om den skall gå i Jesu efterföljd. Evangeliets budskap måste få genomslag också i kyrkans ekonomiska förvaltning.

Ekumeniska u-banken ger en förhållandevis låg avkastning till den som placerar sina pengar där, medan en god del av avkastningen lånas ut till projekt i u-länderna för att skapa en något mindre orättvis fördelning av världens resurser. Detta ekumeniska arbete borde Svenska kyrkan ansluta sig till, vare sig den bildar en egen bank eller fortsätter som förut.

Mot bakgrund av det anförda hemställs

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen aktualiserar frågan om sådana regler för finansförvaltning i den nya kyrkoordningen att kyrkan kan förvalta sitt kapital i trohet mot evangeliet, t.ex. genom den ekumeniska u-banken.

Göteborg den 13 juni 1995

Britta Olinder