1995:22

av Evert Ström och Rune Entelius

om poströstningen vid kyrkoval

Vid poströstning i kyrkoval får enligt nuvarande regler endast RSV:s blanka valsedel finnas exponerad och tillgänglig på vårt postkontor i riket.

Detta innebär att röstande, som ej fått valsedel från parti-/nomineringsgrupp, har att själv på RSV:s blanka valsedel korrekt göra giltig valsedel.

Vid kyrkovalet 1994 fanns många blanka och/eller felaktigt formulerade valsedlar. Ett stort antal valsedlar underkändes vid röstsammanräkningen.

Vi menar att de partier/nomineringsgrupper som ställer upp i kyrkoval också bör ges möjlighet att presentera valsedlar samt ansvara för tillgängligheten av desamma på postkontoret inom egen valkrets.

Vi hemställer

att kyrkomötet hos regeringen begär regler så att valsedels tillgänglighet på postkontor ändras så att jämte RSV:s blanka valsedel får finnas valsedel för de partier/nomineringsgrupper som ställer upp i kyrkoval.

Evert Ström Rune Entelius