1995:20

av Martin Wihlborg

om nattvardsbönerna

Ett av en luthersk kyrkas viktiga kännetecken är att grunda sina läror på Bibeln, Guds ord. Detta gäller även läran om nattvarden. Därför har en god luthersk princip varit att alltid hänvisa till instiftelseorden (Matt 26, Mark 14, Luk 22 och 1 Kor 11) när nattvarden behandlas. Ett grundläggande motiv i dessa ord är att det är Herren själv som i nattvarden ger sina lärjungar sin lekamen och sitt blod och därmed syndernas förlåtelse. Däremot är det svårt att hitta någon text om nattvarden i Nya testamentet, som antyder att det är vi människor som ger gåvor i nattvarden.

Luthers ord i stora katekesen ger en god bild av den lutherska uppfattningen av nattvarden "därför går vi till sakramentet, att vi där må undfå denna skatt, genom och i vilken vi erhålla syndernas förlåtelse." (SKB s. 486)

Dessa ord skriver Luther också mot bakgrund av att den katolska kyrkan inte bara betraktade nattvarden som Guds gåva åt oss utan också som vårt offer till Gud. Augsburgska bekännelsen och dess apologi innehåller därför en kraftig vederläggning av åsikten att våra synder tas bort bara därför att mässan genomföres.

Man kan konstatera att det i flera av nattvardsbönerna i 1986 års kyrkohandbok talas mycket om vårt givande. Det gäller följande böner.

Nattvardsbön A: "Himmelske Fader, sänd din Ande över oss som bär fram dessa gåvor och som tar emot det livets bröd..."

Nattvardsbön D: "Helga också genom din Ande detta bröd och vin, gåvor av jordens frukt och människors arbete, som vi bär fram inför dig."

Nattvardsbön E: "Sänd din Ande att helga dessa våra gåvor av bröd och vin."

Nattvardsbön G: "Kom med din Ande till oss och dessa våra gåvor av bröd och vin."

Nattvardsbön H: "Sänd din Ande över oss och dessa våra gåvor."

Man har ibland försvarat dessa böner med att man i urkyrkan tog med sig bröd och vin som gåvor, som sedan kunde användas i nattvarden. Dock går det inte att komma ifrån att ovanstående böner ger intrycket av att nattvarden måste innehålla ett moment där vi överlämnar våra gåvor till Gud.

Med detta som bakgrund hemställs

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen ser över nattvardsbönerna, så att de klart uttrycker Nya testamentets nattvardslära.

Mölndal den 12 juni 1995

Martin Wihlborg