1995:17

av Rune Entelius

om relationerna mellan domkapitel och stiftsstyrelse

Den nya organisationen på stiftsplanet, som kyrkomötet tog 1987 och som började gälla från halvårsskiftet 1989 har i stort sett fungerat bra. I många stift har genomförts ytterligare organisationsförändringar och det har förhoppningsvis fått till resultat att verksamheten fungerat ännu bättre.

På ett område har dock inga förändringar skett. Det gäller den statligt reglerade verksamheten som domkapitlet sysslar med. Det finns många oklarheter i relationerna mellan domkapitel och stiftsstyrelse, som det skulle vara lämpligt att närmare betrakta.

Kanske är det nu dags att utvärdera samarbetet mellan domkapitel och stiftsstyrelse. Några exempel: Beslut om tjänstledigheter och löneförmåner. Lönefrågor. Domkapitlet har inga egna ekonomiska resurser. Några frågeställningar: Är det möjligt att lägga över en del av de uppgifter, som i dag ligger på domkapitlet på t.ex. stiftsstyrelsen. Jag tänker då i första hand på arbetsgivarrollen.

Kan domkapitlet bli enbart ett organ för lärofrågor? Kan domkapitlet utgöra en obligatorisk nämnd under stiftsfullmäktige med vissa statligt reglerade uppgifter? Alla dessa frågor och funderingar väntar på ett svar.

Mot bakgrund av det anförda hemställs

att kyrkomötet hos Centralstyrelsen begär att en utredning tillsätts med uppgift

a. att utvärdera domkapitlets ställning i stiftsorganisationen

b. att undersöka förutsättningarna för förändrade relationer mellan domkapitel och stiftsstyrelse

c. att undersöka om stiftsstyrelsen kan överta arbetsgivaransvaret från domkapitlet

d. att undersöka möjligheten att lägga domkapitlet som en obligatorisk nämnd under stiftsfullmäktige.

Kristinehamn den 18 maj 1995

Rune Entelius