1995:12

av Karl-Johan Nilsson

om ett rikare gudstjänstliv

Under en lång följd av år har det varit regel med söndagliga gudstjänster utan nattvard. Nu har det på sina håll - efter uttalanden i Biskopsmötet och målsättningsdokument från stiftsledningen i Ärkestiftet - lika regelmässigt blivit huvudgudstjänster i form av högmässor-nattvardsgudstjänster. Det har förekommit och förekommer att pastor mot församlingens uttalade önskan låter detta "pastorala program" diktera församlingens gudstjänstliv. Denna utveckling ses med sorg och besvikelse av många församlingsbor och fjärmar dem från deltagande i gudstjänstlivet.

Ett allsidigt gudstjänstutbud i svensk evangelisk-luthersk tradition bör vara en självklarhet i vår kyrka och utformas i förtroendefull samplanering mellan pastor och församling. Församlingen är ju ett subjekt i gudstjänstlivet och inte ett objekt för stiftsledningens/pastors intentioner.

Under hänvisning till vad som ovan anförts hemställes

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen vidtar åtgärder för att stärka församlingens/kyrkorådets befogenheter att påverka inriktningen och utformningen av gudstjänstlivet.

Bromma den 14 juni 1995

Karl-Johan Nilsson