1995:11

av Lars Ekblad

om kyrkotillhörigheten

Förra året beslutade kyrkomötet att hemställa att regeringen lägger fram förslag om nya regler för kyrkotillhörigheten. Det förslag kyrkomötet enades om innebar en generös öppenhet att också erbjuda människor möjligheten att anmäla sig som kyrkotillhöriga på väg mot dopet även om dopet betraktades som huvudvägen in i kyrkan. För denna form av kyrkotillhörighet på väg mot dopet sattes ingen bortre gräns. Av detta följde den principiella möjligheten att människor kunde komma att vara odöpta kyrkotillhöriga också efter det att de blivit myndiga och därmed valbara till kyrkliga förtroendeuppdrag.

För att balansera denna öppenhet mot det självklara förhållandet att den som har att fatta beslut om kyrkans tro, lära och liv skall vara helt infogad i kyrkans sakramentala gemenskap, föreslog kyrkomötet att en regel infördes med dopet som nödvändigt kriterium för valbarhet till kyrkliga förtroendeuppdrag.

I den proposition som framlagts av regeringen finns inte detta valbarhetskriterium med. Därmed rubbas den viktiga balans som var en förutsättning för det generösa förslag som kyrkomötet enades kring. Därför bör dopet införas som nödvändigt kriterium för kyrkotillhörighet.

Undertecknad föreslår därför

att kyrkomötet hos regeringen begär förslag till sådan lagändring att dopet blir ett nödvändigt kriterium för kyrkotillhörighet.

Tysslinge 12 juni 1995

Lars Ekblad