1995:8

av Per-Olof Fristorp

om domkapitlens tillsynsansvar

I ett antal ärenden under de senaste åren har flera domkapitel i landet, på eget initiativ eller efter anmälan av enskild person, som disciplinärenden behandlat frågor där präster i massmedia uttalat sig på ett sådant sätt att man funnit anledning pröva om tjänstefel begåtts.

Sedan domkapitlet i Växjö i ett ärende tagit upp och prövat fråga om präst, som i en insändare i dagstidning uttalat sig på visst sätt därigenom begått tjänstefel, har Justitieombudsmannen på eget initiativ prövat om domkapitlets handläggning varit förenlig med grundlagsbestämmelserna i 2 kap. regeringsformen och i tryckfrihetsförordningen.

Domkapitlet uttalade i yttrande att man inte ifrågasatt yttrandefriheten. Förutom reglerna i regeringsformen och tryckfrihetsförordningen gäller dock för präster och prästämbetet särskilda regler utifrån vilka domkapitlet har ett ansvar vad gäller tillsynen av att präster efterlever avgivna vigningslöften.

Justitieombudsmannen har i sitt beslut uttalat att det, med hänvisning till bestämmelserna i Tryckfrihetsförordningen inte är möjligt att ge en präst varning för åsikter som han gett uttryck för i en insändare. Enligt JO saknar det härvid betydelse hur de framförda åsikterna förhåller sig till Svenska kyrkans lära eller vigningslöftena.

För att i framtiden kunna fullgöra det ansvar som domkapitlet har enligt 2 kap. 5 kyrkolagen, nämligen att ha tillsyn över hur innehavarna av det kyrkliga ämbetet förvaltar detta och efterlever vigningslöftena, föreslår jag

1. att kyrkomötet föranstaltar om en utredning om vilka åtgärder som nu kan vidtagas så att såväl kyrkolag som kyrkliga kungörelser, innefattande prästvigningslöftena i kyrkohandboken på ett klarare sätt anger domkapitlens befogenheter,

2. att kyrkomötet vid behandlingen av kyrkoberedningens förslag om offentligrättslig ställning för Svenska kyrkan redovisar vilka konsekvenser detta kan få vad gäller möjligheten för de inomkyrkliga organen för framtiden och inte minst för biskoparna att kunna fullgöra det ålagda tillsynsansvaret.

Kalmar i juni 1995

Per-Olof Fristorp