Kyrkomötet

1995:5

av Åke Blomqvist

om ändrad beslutsinstans för ledighet för vissa präster

I kyrkolagens 33 kap. dess paragraf 23 regleras att beslut om ledigheter för vissa präster (pastoratspräster och pastorsadjunkter) sker av stiftsstyrelsen. Samtidigt regleras på annat ställe att det ankommer på domkapitlet att besluta om avlöningsförmåner. Detta innebär ofta att ärendet först behandlas i församlingen/pastoratet, sedan i domkapitlet och därefter i stiftsstyrelsen.

Det vore en avsevärd förenkling för både administration inom stiftskansli och pastoraten om domkapitlet i stället för stiftsstyrelsen får besluta om ledigheter för pastoratspräster. Ändring föreslås ej för pastorsadjunkter eftersom stiftsstyrelsen är utbetalare av lönen till dessa.

Med hänvisning till ovanstående hemställer undertecknad

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen överväger att i skrivelse till regeringen eller på annat sätt föreslå ändring i kyrkolagen på sätt i motionen föreslagits.

Huddinge den 8 juni 1995

Åke Blomqvist